جمعه 27 مهر 1403

بیمه چرا


طبق ماده 16 قانون بیمه، در موقع تشدید خطر

طبق ماده 16 قانون بیمه، در موقع تشدید خطر کدام یک از عبارات زیر صحیح نیست؟
الف) اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمه گذار باشد، بیمه گر حق دارد حق بیمه اضافه را معین نموده به بیمه گذار پیشنهاد کند.
ب) اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمه گذار نباشد، بیمه گر حق دارد حق بیمه اضافه را معین نمودهبه بیمه گذار پیشنهاد کند.

ج ) اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمه گذار نباشد بیمه گر حق ندارد حق بیمه اضافه را معین نموده به بیمه گذار پیشنهاد کند.
د) اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمه گذار باشد، بیمه گر حق دارد حق بیمه اضافه را معین نموده به بیمه گذار پیشنهاد کند و درصورتی که بیمه گذار حاضر به قبول و پرداخت حق بیمه اضافه نشود بیمه گر میتواند قرارداد را فسخ کند.

برای دیدن سوال بعدی این لینک را دنبال نمایید.

برای دیدن سوال قبلی این لینک را دنبال نمایید.

ماده 16-هرگاه بیمه گذار در نتیجه عمل خود خطری را که به مناسبت آن بیمه منعقد شده است تشدید کند یا یکی از کیفیات آن بیمه منعقد شده است تشدید کند یا یکی از کیفیات یا وضعیت موضوع بیمه را بطوری تغییر دهد که اگر وضعیت مزبور قبل از قرارداد موجود بود بیمه گر حاضر برای انعقاد قرارداد با شرایط مذکور در قرارداد نمی گشت باید بیمه گر را بلافاصله از آن مستحضر کند. اگر تشدید خطر یا تغییر وضعیت موضوع بیمه در نتیجه عمل بیمه گذار نباشد مشارالیه باید مراتب را در ظرف ده روز از تاریخ اطلاع خود رسما به بیمه گر اعلام کند. در هر دو مورد مذکور در فوق بیمه گر حق دارد اضافه حق بیمه را معین نموده به بیمه گذار پیشنهاد کند و در صورتی که بیمه گذار حاضر برای قبولی و پرداخت آن نشود قرارداد را فسخ کند و اگر تشدید خطر در نتیجه عمل خود بیمه گذار باشد خسارات وارده را نیز از مجرای محاکم عمومی از او مطالبه کند و درصورتی که بیمه گر پس از اطلاع تشدید خطر به نحوی از انحاء رضایت به بقاء عقد قراداد داده باشد مثل آنکه اقساطی از وجه بیمه را پس از اطلاع از مراتب از بیمه گذار قبول کرده یا خسارت بعد از وقوع حادثه به او پرداخته باشد دیگر نمی تواند به مراتب مذکوره استناد کند. وصول اقساط حق بیمه بعد از اطلاع از تشدید خطر یا پرداخت خسارت پس از وقوع حادثه و نحو آن دلیل بر رضایت بیمه گر به بقاء‌ قرارداد می باشد.