یکشنبه 18 شهریور 1403

بیمه چرا


دوره انتظار بیمه تکمیلی چیست؟

زمان انتظار بیمه تکمیلی، مدت زمانی است که در طول آن بیمه‌گر تعهدی به جبران خسارت ندارد. بعضی از پوشش ها مانند زایمان، جراحی و بستری، دندان پزشکی و پاراکلینیکی دارای زمان انتظار هستند.

زمانی که قصد تهیه بیمه تکمیلی و استفاده از خدمات آن را دارید باید توجه ویژه‌ای به شرایط بیمه تکمیلی داشته باشید. یکی از موارد مهمی که ممکن است بسیاری از افراد به آن توجه نکنند، دوره انتظار بیمه تکمیلی است. این موضوع به این معناست که شما بلافاصله بعد از خرید بیمه تکمیلی نمی‌توانید از خدمات آن استفاده کنید و باید مدت زمان مشخصی را منتظر بمانید تا پوشش‌های بیمه‌ای فعال شود.

منظور از دوره انتظار بیمه تکمیلی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از دوره انتظار بیمه تکمیلی ارائه کنیم باید بگوییم دوره انتظار، مدت زمانی است که در طول آن بیمه گر تعهدی به جبران خسارت ندارد. در تعریف قانونی، طبق آئین نامه شماره ۹۹ مصوب شورای عالی بیمه، دوره انتظار دوره‌ای است که از ابتدای پوشش بیمه‌ای بیمه شده تا مدت معینی ادامه دارد و در آن دوره جبران خسارت‌های درمانی از شمول تعهدات بیمه گر خارج است.

چرا باید دوره انتظار بیمه درمان تکمیلی را پشت سر بگذاریم؟

ضرورت دوره انتظار چیست؟ اهمیت استفاده از دوره انتظار در ایجاد شرایط برابر و تعادل برای همه بیمه گذاران است. زمانی که شما خود را بیمه تکمیلی می‌کنید، در واقع در حال پس انداز کردن برای روزهایی هستند که ممکن است به هر دلیلی به خدمات این بیمه نیاز پیدا کنید. زمانی که شما از پوشش‌های بیمه تکمیلی استفاده می‌کنید، علاوه بر پس انداز خود در حال استفاده از پس انداز همه افرادی هستید که تحت پوشش این بیمه قرار دارند. حالا فرض کنید که فردی که تا به حال حق بیمه تکمیلی را پرداخت نکرده است، بعد از احساس بیماری، برای اینکه هزینه‌های خود را پوشش دهد، بیمه تکمیلی خریداری کند.

اگر بلافاصله همه خدمات برای این فرد فعال شود، در واقع حق افرادی که از مدت‌ها قبل حق بیمه پرداخت کرده‌اند، پایمال خواهد شد. حالا اگر تعداد اینگونه افراد افزایش پیدا کند، صنعت بیمه نیز با مشکلات زیادی برای پرداخت خسارات درمان تعهد شده خواهد داشت. به این ترتیب با قرار دادن دوره انتظار برای پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری خواهد شد.

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید بیمه تکمیلی باید به آن توجه کنید این است که همه پوشش‌های بیمه تکمیلی دارای دوره انتظار نیستند. شرکت‌های بیمه‌ای مختلف براساس سیاست‌های خود و قوانین بیمه‌ای، بری بعضی از پوشش‌های بیمه تکمیلی دوره انتظار در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این، ممکن است دوره انتظار برای انواع بیمه‌های مختلف انفرادی، گروهی و خانواده نیز متفاوت باشد.

برگشت به فهرست

 اگر نمی دانید هزینه های پاراکلینیکی چیست، اینجا را دنبال نمایید.

برای اطلاع از دوزه انتظار زایمان اینجا را دنبال نمایید.