یکشنبه 18 شهریور 1403

بیمه چرا


هزینه های پاراکلینیکی چیست؟

بطور کلی هزینه‌های پاراکلینیکی اقدام‌های تشخیصی است که برای سنجش میزان پیشرفت یا بهبود بیماری و اطمینان از احیای سلامتی بیمار انجام می‌شود. شامل هزینه‌های سونوگرافی، ماموگرافی، انواع اسکن و آندوسکوپی، MRI، اکوکاردیوگرافی، استرس اکو و دانسیتومتری، تست ورزش، تست آلرژی، تست تنفسی شامل اسپیرومتری و PFT، نوار عضله EMG، نوار عصب NCV، نوار مغز EEG، نوار مثانه (سیستومتری یا سیستوگرام)، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، هولتر مانیتورینگ قلب و آنژیوگرافی چشم می شود.

برگشت به فهرست

اگز قوانین بیمه تکمیلی را نمی دانید، می توانید اینجا را دنبال نمایید.

اگر نمی دانید دوره انتظار بیمه تکمیلی چیست، اینجا را دنبال نمایید. 

اطلاعات بیشتر

معمولا برخی از بیماری‌ها یا مشکلات سلامتی در معاینه یا چکاپ عادی پزشکان شناسایی نمی‌شوند. تشخیص این بیماری‌ها یا دردها و علایم پنهان به آزمایش‌های دقیق و حرفه‌ای نیاز دارند. به هزینه چنین خدماتی، هزینه های پاراکلینیک گفته می‌شود.  هزینه پرداخت چنین آزمایش‌ها در پوشش‌های بیمه تکمیلی همه شرکت‌های بیمه تعهد نشده است. بلکه پوشش آن‌ها به طرح بیمه تکمیلی انتخابی بستگی دارد.

به طور کلی خدماتی که در این دسته قرار می‌گیرند شامل مراحل تشخیص و درمان مواردی نظیر فیزیوتراپی، انواع عکس برداری (نظیر ام آی آر، رادیولوژی و سی تی اسکن)، سونوگرافی، گچ گیری، درمان شکستگی، شنوایی سنجی، گفتار درمانی و… می‌شوند.

انواع بیمه تکمیلی برای هزینه های پاراکلینیکی

هزینه های پاراکلینیکی در قالب سه گروه در بیمه تکمیلی عرضه می‌گردد:

هزینه های پاراکلینیک گروه اول

هزینه‌ پاراکلینیکی گروه اول شامل موارد زیر است:

هزینه‌های پاراکلینیک گروه دوم

هزینه پاراکلینیکی گروه دوم شامل موارد زیر است:

هزینه‌های پاراکلینیک گروه سوم

هزینه های پاراکلینیکی گروه سوم شامل موارد زیر است:

دقت داشته باشید این پوشش‌ها توسط همه شرکت‌های بیمه ارائه نمی‌شوند و متناسب با طرح و شرکت بیمه‌ای که انتخاب کردید، متفاوت خواهد بود. برخی از شرکت‌های بیمه، هزینه‌ی پاراکلینیکی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. شما می‌توانید با انتخاب این‌ شرکت‌های بیمه از خدمات درمانی تکمیلی آن‌ها بهره ببرید. 

آیا تمام بیمه‌های درمان تکمیلی خدمات پاراکلینیکی را پوشش می‌دهند؟

پوشش بیمه تکمیلی درمان برای شرکت‌های مختلف متفاوت است؛ در این شرایط، بهترین کار مقایسه پیش از خرید است. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲، یکی از بالاترین سقف تعهد خدمات پاراکلینیکی را بیمه تکمیلی SOS ارائه می‌داد. این خدمت که توسط شرکت متعلق به شرکت پیام رسان ایران است، برای تمام خدمات این بخش پوشش یکسانی را ارائه می‌دهد. این در حالی است که اغلب شرکت‌های بیمه معمولاً طرح‌های مختلفی دارند و در هر طرح، میزان جبران خسارت برای بیماری‌های مختلف متفاوت است. نکته‌ای که اینجا وجود دارد این است که اگر بیمه‌گر خدمات را به بخش‌های مختلف تقسیم کند، سقف تعهدات از حاصل جمع قسمت‌های مختلف بدست می‌آید.

چند نکته در خصوص پوشش پاراکلینیک بیمه تکمیلی

در خصوص دریافت خسارت درمان پاراکلینیکی، بهتر است که چند نکته زیر در نظر گرفته شود: