سه شنبه 1 آبان 1403

بیمه چرا


درک سوالات آزمون های بیمه با یادگیری ریشه ای

براساس کدام ویژگی قانونی، قراردادهاي بیمه اموال بدون رضایت بیمه گر قابل واگذاري به فرد دیگر نیست؟

الف) مشروط بودن

ب) شخصی بودن

ج) رضایت

د) تصادفی بودن

 

به طور کلی شرکت بیمه، اموال را بیمه نمی‌کند. بلکه بیمه گذار را در برابر خسارت احتمالی به مورد بیمه، بیمه می‌کند. بنابراین بدون اعلان و جلب رضایت شرکت بیمه، نمی‌توان بیمه نامه را به فرد دیگری واگذار نمود. از نظر قانونی هیچ یک از طرفین قرارداد نمی‌توانند دیگری را وادار به انجام تعهد با فردی کنند که اصولا طرف قرارداد نبوده و از نظر طرف مقابل احراز صلاحیت نشده است.

برای روشن شدن موضوع مثالی بیان می شود. اگر شرکت بیمه یک فرد وظیفه شناس و فاقد نمره منفی را بیمه نمود و این خودرو به راننده بی احتیاط با سوابق خسارتی فروخته شد، شرکت بیمه از پذیرش بیمه گذار جدید خودداری می‌نماید. بیمه گذار قبلی نمی‌تواند به اجبار از شرکت بیمه بخواهد این بیمه نامه به بیمه گذار جدید انتقال یابد. اما فسخ قرارداد یا انتقال به خودروی دیگر وی، با رعایت اصول و مقررات مربوطه امکان پذیر است. در بیمه عمر، ماهیت ریسک که سلامتی و حیات بیمه شده است، با تغییر بیمه گذار تغییر نمی‌کند.

بنابراین در بیمه‌های عمر درخواست بیمه گذار، برای انتقال بیمه را رد نمی‌کند. البته ذکر این نکته ضروری است که بیمه شده غیر قابل تغییر است. به طور مثال اگر پدر خانواده اقدام به خرید بیمه نامه برای فرزند خود بکند، می‌تواند مادر بچه را به جای خود معرفی نماید تا از آن پس مادر به عنوان طرف قرارداد و بیمه گذار باشد. اما نمی‌تواند به جای فرزند خود، دیگری را در این قرارداد بیمه کند. چون موضوع بیمه نمی‌تواند عوض شود.

به هر حال با رضایت شرکت بیمه، هر زمانی در هر بیمه نامه‌ای بیمه گذار قابل تغییر بوده و انتقال بیمه نامه امکان پذیر است.

برای دیدن سوال بعدی این لینک را دنبال نمایید.

برای دیدن سوال قبلی این لینک را دنبال نمایید.