یکشنبه 18 شهریور 1403

بیمه چرا


بیمه مسئولیت حرفه ای وکلای دادگستری

از آنجا که تمام مشاغل با مخاطراتی همراه هستند، ضرورت وجود بیمه برای صاحبان مشاغل غیر قابل انکار می باشد. برخی از مشاغل ریسک بالاتری دارند. عموما مشاغلی که با جان و مال و سرمایه مردم در ارتباط است در این دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال می‌توان از مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، وکالت و… نام برد. بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا آرامش خاطری برای وکیل‌هایی است که با موکل‌های زیادی در طول سال سر و کار دارند.

به منظور آسودگی خاطر وکلا و خارج شدن از استرسی که به جهت ارزش بالای پرونده‌هایشان وجود دارد،  بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلای دادگستری ارائه شده است. عقد این بیمه با هدف پوشش خسارت‌های مالی‌ ناشی از پرونده‌های قضایی، که امکان دارد به موکل وارد شود، می باشد. این بیمه‌نامه آرامش خاطری را در حین انجام کارهای بزرگ به وکیل پرونده القا می کند.

امکان دارد به دلیل قصور غیر عمد یا هر دلیل دیگری، وکیل نیاز به بازپرداخت حق الزحمه یا پرداخت خسارت داشته باشد. بیمه‌گر موظف است این مبالغ را به صورت مستقیم به موکل پرداخت کند. بر اساس قانونی که در این زمینه وجود دارد، هیچ مبلغی به وکیل مربوطه پرداخت نمی‌شود.

 

پوشش های بیمه مسئولیت حرفه ای وکلای دادگستری

باید در نظر داشت که بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا برای جبران خسارت‌های مالی در نظر گرفته شده است؛ اما نه هر خسارتی، در ادامه پوشش های قابل جبران در این نوع بیمه نامه بیان می شود.

اشتباهات غیر عمد

به طور قطع هیچ وکیلی قصد آسیب رساندن به موکل خود را ندارد. اما گاهی ممکن است به صورت ناخواسته اشتباهی رخ دهد که موجب وارد شدن خسارت به موکل پرونده شود. در چنین شرایطی اگر دادگاه قضایی رأی به اعمال آسیب از سمت وکیل را تأیید کند، بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا موظف به پرداخت مبلغ مورد نظر است.

بروز حادثه برای وکیل دادگستری

امکان دارد وکیلی در حین رسیدگی به یک یا چند پرونده‌ی قضایی، دچار حادثه‌ای ناگهانی نظیر تصادف، شکستگی اندام مهمی در بدن، سکته قلبی یا مغزی، نقص عضو یا فوت شود؛ بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا در این شرایط بیمه‌گزار را تنها نگذاشته و حق بیمه واریزی را به موکلی که بر اثر این حادثه دچار مشکل شده است باز می‌گرداند.

این قراردادها باید یک سال پیش از تاریخ وقوع حادثه بسته شده باشند که بیمه‌گر این مبلغ را پرداخت کند. این نکته را در نظر داشته باشید که مبلغی که توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود، بر اساس سقف تعهدی است که با توجه به حق بیمه‌ای که وکلا پرداخت می‌کنند، تعیین می‌شود. اگر خسارت وارده بیشتر از پوشش بیمه نامه باشد، بیمه‌گر تعهدی در پرداخت آن نخواهد داشت و خود وکیل باید مبلغ باقیمانده را پرداخت کند.

همچنین منظور از حادثه، هر واقعه ناگهانی ناشی از عامل خارجی است که منجر به خسارت بدنی بیمه‌گذار گردد و وی قادر به ادامه اجرای تعهدات خود نباشد.

شرایط عمومی بیمه مسئولیت حرفه ای وکلای دادگستری

شرایط خاصی وجود دارد که بر اساس آن بیمه‌گر دیگر موظف به پرداخت خسارت نخواهد بود. این شرایط در حالت‌های غیر عادی رخ می‌دهند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

تقلب یا اقدام عمدی در ایجاد خسارت توسط بیمه‌گزار یا یکی از وابستگان و آشنایان ایشان

تصور کنید یکی از کارکنان وکیل دادگستری به عمد و بنا به هر دلیل قصد داشته باشد کار وکیل بیمه‌گزار را با مشکل مواجه کند. یا در وضعیت دیگری امکان دارد برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، ضربه از سوی خود وکیل یا یکی از کارکنان او به پرونده وارد شود. در صورتی که ثابت شود چنین اتفاقاتی افتاده است. هیچ بخشی از خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت نخواهد شد.

 

بروز جنگ، شورش، اعتصاب، انفجار اتمی و

اگر در راستای بروز جنگ یا اعتصاب مشکلی برای یک پرونده به وجود آید و بر اساس آن خسارتی به موکل پرونده ایجاد شود، بیمه‌گر به دلیل وجود شرایط خاص هزینه‌ای به موکل پرداخت نخواهد کرد.

 

قراردادهای خارج از موکلین

یک وکیل ممکن است مانند هر فرد عادی دیگری معاملات خرید و فروش زیادی در هر زمینه‌ای داشته باشد. با توجه به اینکه بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا تنها برای موکلین بیمه‌گزار اعمال می‌شود، اگر وکیل در معاملات شخصی خود دچار مشکل شود، شرکت بیمه هیچ تعهدی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت.

وکیل دادگستری در بیمه مسئولیت حرفه‌ای چه تعهداتی دارد؟

این قرارداد بر اساس اظهارات بیمه‌گذار تنظیم می‌شود، و حق بیمه نیز بر اساس آن تعیین شده است بنابراین بیمه‌گذار باید موارد زیر را رعایت نماید:

بیمه‌گذار در هنگام انعقاد قرارداد بیمه، موظف است اطلاعات خود را در مورد کیفیت خطر بیمه ‌شده به طور کامل و به‌صورت کتبی دراختیار بیمه‌گذار قرار دهد.

اگر در طول مدت‌بیمه تغییراتی در كیفیت و یا وضعیت موضوع ‌بیمه به‌ وجود آید كه باعث افزایش احتمال بروز حادثه شود، و همچنین اگر شغل و حرفه بیمه‌گذار تغییر کند و یا تغییراتی در چگونگی ارتباط بیمه‌گذار با موضوع‌ بیمه به ‌وجود آید، ‌بیمه‌گذار موظف است این موضوع را به اطلاع ‌بیمه‌گر برساند.

بيمه‌گذار موظف است وقوع هرگونه حادثه مرتبط با موضوع اين قرارداد و همچنين هر نوع ادعا و مطالبه موكلين عليه خود كه به اين قرارداد مربوط شود را در اولين زمان ممكن و حداكثر ظرف مدت پنج روز از تاريخ اطلاع خود از وقوع آن به اطلاع بيمه‌گر برساند. اعم از اينكه مطالبه و ادعا كتبي يا شفاهي يا به صورت ارسال اظهارنامه و يا اقامه دعوي در مراجع قضايي باشد.

 همچنین موظف است، نام و نشاني مطالبه‌كننده يا اقامه‌كننده دعوی، مشخصات زيان‌ديده، مبلغ مورد ادعا و هرگونه اطلاعات، مشخصات، هر نوع سند و مدرک كه در اين‌باره در اختيار دارد، و همچنین نكات ديگر مربوط به موضوع را به بيمه‌گر تسليم و با بيمه‌گر در تحقيقات و رسيدگي و دفاع همکاری نمايد.

 عدم انجام تعهدات فوق در مهلت مقرر جز در شرايط فورس ماژور به بيمه‌گر حق خواهد داد كه قرارداد را فسخ و جبران خسارت‌هایي را كه از اين جهت متوجه او مي شود از بيمه‌گذار طلب نمايد .

برای اطلاع از شرایط حق سازش و حق تعقیب دعاوی کلیک نمایید.

 

شرایط فسخ

حالاتی وجود دارد که بر اساس آن بیمه‌گر و بیمه‌گزار می‌توانند قرارداد بیمه را فسخ نمایند. این اتفاق باید با اخطار کتبی و پس از ۲۰ روز انجام شود.

 

شرایط ابطال یا فسخ بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا:

عدم انجام تعهدات توسط بیمه‌گزار(فسخ بیمه نامه)

عدم انجام تعهدات توسط بیمه‌گر(فسخ بیمه نامه)

عدم گزارش افزایش ریسک خطر در طول دوره (فسخ بیمه نامه)

ارائه مطالب دروغین توسط بیمه‌گزار با نیت سوء استفاده (ابطال بیمه نامه)