شنبه 6 مرداد 1403

بیمه چرا


بهترین صرافی‌های رمز ارز کدامند؟

دوره بنیادین ارزهای دیجیتال - جلسه پانزدهم

بهترین صرافی‌های رمز ارز کدامند؟

اگر به دنبال صرافی برای خرید و فروش رمز ارزها هستید،باید بدانید که سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین یا انجام مبادلات با آن در ابتدا می‌تواند رعب‌آور باشد. همواره خبرهایی در خصوص کلاهبرداری و افرادی که پول خود را از دست می‌دهند به گوش می‌رسد.

با دانستن این موضوع که این دست از خبرها صحیح بوده و کلاهبرداری‌های زیادی در این بازار انجام شده و یا در ادامه انجام خواهد شد، باید بدانیم که سرمایه‌گذاری در این بازار هیچ‌گاه آسان نبوده  است. با توجه به این حجم از کلاهبرداری‌ها، طی چند سال اخیر پیشرفت‌هایی در خصوص ایمن‌سازی و ساده‌سازی انجام معاملات رمز ارزها حاصل شده است. موضوع امن بودن و امنیت به‌عنوان مهم‌ترین و اولین مسئله موجود در مبادلات و خرید بیت کوین یا سایر رمز ارزها شناخته می‌شود.

چه قصد خرید و نگهداری بلندمدت رمز ارزها را داشته باشید و چه بخواهید به‌صورت مکرر و دائم در این بازار به مبادلات بپردازید، به مسئله ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی یا آسان بودن انجام مبادلات در این صنعت علاقه خواهید داشت. در ادامه به معرفی بهترین صرافی‌ها برای هر نوع کاربری مورد نظر شما می‌پردازیم.

در لیست زیر بهترین صرافی‌ها برای انواع مشخصی از معامله‌گران و همچنین بهترین صرافی‌ها جهت انجام هر نوع معامله معرفی شده‌اند.

برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین یا سایر رمز ارزها راه‌های مختلفی وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت‌های انواع صرافی‌ها، لطفاً به مطالعه و بررسی لیست زیر بپردازید.

کوین بیس (Coinbase) و کوین بیس پرو (Coinbase Pro):  در مجموع بهترین

کش اپ (CashApp): بهترین صرافی برای افراد مبتدی

بایننس (Binance): بهترین صرافی برای آلت کوین

بیسک (Bisq): بهترین صرافی غیرمتمرکز

کوین بیس و کوین بیس پرو: در مجموع بهترین صرافی

کوین بیس به‌عنوان شناخته‌شده‌‌ترین و پرکاربردترین صرافی در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود. در حالی که مدت‌زمان زیادی از انتشار کد بیت کوین در سال 2009 نمی‌گذشت، در سال 2012 صرافی کوین بیس تأسیس شد.

این صرافی یک صرافی کاملاً قانونی و دارای مجوز در زمینه رمز ارزها می‌باشد. اخیراً، کوین بیس مجوز فعالیت در بیش از 40 ایالت و حوزه ایالات متحده را به‌دست آورده است.

مزایا:

معایب:

هزینه‌ها: هزینه انجام مبادلات در این صرافی بسته به مقدار و ارزش دلاری خرید بین 0.99 تا 3 دلار متغیر خواهد بود. در حالی که صنعت رمز ارزها مملو از سکه‌های جعلی و صرافی‌های مشکوک و پنهانی شده است، صرافی کوین بیس از هرگونه مناقشه و جدل درباره سرمایه خودداری می‌کند. کوین بیس یک صرافی با کاربری بسیار آسان را ارائه می‌دهد. این صرافی همچنین به میزان زیادی موانع ورود به دنیای سرمایه‌گذاری رمز ارزها که عموماً گیج‌کننده و پیچیده هستند را کاهش داده است.

کوین بیس همچنین کیف پول‌های امانتی بیمه‌شده را برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران جهت نگهداری و ذخیره سرمایه‌های خود پیشنهاد می‌کند. باید این نکته را بدانید که اگر حساب شما به دلیل کارهای شما به‌خطر بیفتد، این بیمه کاربردی برای شما نخواهد داشت. با وجود اینکه این حساب‌های امانتی برای کاربران جدیدی که برای اولین بار قصد سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها را دارند بسیار مناسب است، اما کلیدهای خصوصی مربوط به سکه‌ها متعلق به کوین بیس بوده و به سرمایه‌گذاران تعلق ندارد.

 کوین بیس پرو قدم بعدی برای افرادی است که فوت و فن موجود در این بازار را با استفاده از کوین بیس آموخته‌اند. به‌طور کلی کوین بیس پرو با افزودن ویژگی‌هایی که کاربران حرفه‌ای خواستار آن هستند به آن‌ها کمک می‌کند.

کش اپ: بهترین صرافی برای افراد مبتدی

مانند ونمو (Venmo)، کش اپ نیز یک سیستم انتقال پول همتابه‌همتا است. این نوع خدمات امکان تهیه غذا، پرداخت اجاره به هم‌اتاقی و یا حتی خرید آنلاین در یک خرده‌فروشی که از کش اپ پشتیبانی می‌کند را برای کاربران فراهم می‌سازد.

کش اپ ضرورتاً می‌تواند مانند یک حساب بانکی عمل کرده و کاربران می‌توانند کارت اعتباری کش اپ خود را در اختیار داشته باشند. ضمن اینکه این سرویس به‌خودی خود بسیار مناسب است، اما باید بگوییم که کش اپ از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار است.

مزایا

معایب

هزینه‌ها: به‌ازای هر تراکنش، کش آپ یک هزینه خدمات دریافت می‌کند. این صرافی همچنین هزینه‌ای بابت نوسانات قیمتی اخذ می‌کند. این هزینه‌ها بسته به فعالیت بازار تغییر می‌کنند.

کش اپ همچنین امکان سرمایه‌گذاری کاربران خود در بازار سهام، ETFها و رمز ارزهای مشابه با کاری که شرکت سرمایه‌گذاری رابین‌هود (شرکت پیشتاز در سرمایه‌گذاری بدون اخذ کمیسیون) انجام می‌دهد فراهم می‌کند.

رابط اول موبایلی که این صرافی از آن بهره می‌برد، جهت یادگیری و استفاده بسیار آسان است. همین ویژگی‌ها سبب شده تا کش اپ برای سرمایه‌گذارانی که برای اولین بار قصد سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها را دارند به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل شود.

سوای از پیشنهاد یک سیستم پرداختی مانند ونمو و یک پلتفرم سرمایه‌گذاری مانند شرکت رابین‌هود، کش اپ در زمینه توانایی کاربر در برداشت و مسترد کردن سرمایه‌های رمز ارزی به کیف پول خودتان نیز متفاوت عمل می‌کند.

به همین دلیل است که از بین کش اپ و رابین‌هود،‌ کش اپ را به‌عنوان بهترین گزینه برای افراد مبتدی که قصد خرید بیت کوین را دارند معرفی می‌کنیم. قابلیت برداشت رمز ارز از یک صرافی یک موضوع مهم در جامعه رمز ارزی است. با رابین‌هود، شما می‌توانید در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری کرده و به مبادله رمز ارز بپردازید اما نمی‌توانید آن‌گونه که دوست دارید از حساب خود برداشت و خرج کنید.

بسیاری از افراد حاضر در جامعه رمز ارزها از این جنبه به‌عنوان “نداشتن کلید یعنی نداشتن سکه” یاد می‌کنند. این موضوع بدان معنا است که اگر از کلیدهای خصوصی کیف پولی که سکه‌های خود را در آن ذخیره کرده‌اید نگهداری نکنید، آن سکه‌ها به‌طور مؤثر به شما تعلق نخواهد داشت.

بایننس: بهترین صرافی برای آلت کوین

صرافی بایننس در سال 2017 افتتاح شد. این صرافی به‌طور عمده بر روی مبادلات آلت کوین تمرکز دارد. صرافی بایننس حدود 600 جفت معامله متفاوت بین رمز ارزهای مختلف را عرضه می‌کند. این صرافی همچنین مبادله برخی جفت‌های فیات/رمز ارز را نیز پیشنهاد می‌کند اما بیشتر جفت مبادلات آن بین رمز ارزها صورت می‌گیرد.

مزایا:

معایب:

هزینه‌ها: 0.1 درصد برای طرف خریدار و 0.1 درصد برای طرف سازنده. با کاهش حجم مبادله، این مقدار برای هر دو طرف مبادله به 0.02 درصد کاهش می‌یابد. استفاده از رمز ارز بومی بایننس یعنی BNB هزینه‌ها را تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

اخیراً بایننس بر فضای صرافی و مبادلاتی جهان تسلط یافته و روزانه حجم زیادی از مبادلات رمز ارزی در این صرافی انجام می‌شود.

این صرافی اجازه استفاده از ذخایر دلاری امریکا را را نمی‌دهد اما امکان خرید هر تعداد رمز ارز با کارت اعتباری را به شما می‌دهد. در این صرافی استفاده از 20 ارز فیات دیگر از جمله یورو مجاز است.

صرافی بایننس برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری یا مبادله ارز کمتر شناخته شده آلت کوین را دارند بسیار مناسب است. به عنوان مثال، در حالی که کوین بیس تنها 22 رمز ارز متفاوت را جهت مبادله پیشنهاد می‌کند، بایننس دارای 150 رمز ارز متفاوت است.

صرافی بایننس برای افرادی که قصد مبادله آلت کوین را دارد یا خواستار نمودارهای پیشرفته‌تری هستند در مقایسه با بسیاری از صرافی‌های دیگر به‌عنوان یک گزینه ایده‌آل شناخته می‌شود.

اکنون بایننس دارای چندین شعبه است. بخش اصلی این صرافی در کشور مالت مستقر بوده و تابع قوانین مرجع خدمات مالی کشور مالت می‌باشد.

بیسک: بهترین صرافی غیرمتمرکز

فرضیه خود بیت کوین این است که این رمز ارز دسترسی آزاد و باز به یک واحد حسابی را امکان‌پذیر می‌کند. محصولات بانکی مانند یک حساب دسته‌چک یا سپرده‌گذاری تنها در صورتی قابل دسترسی خواهند بود که شما داری یک شناسه دولتی قابل اثبات و قانونی باشید. با بیت کوین دیگر نیازی به این شناسه نیست. شما می‌توانید صرف نظر از ملیت یا موقعیت و بدون هیچ‌گونه شناسه به بیت کوین دسترسی داشته باشید.

مزایا:

معایب:

هزینه‌ها: هزینه‌های مبادله در این صرافی از طریق BTC یا  BSQ (رمز ارز بومی شبکه) قابل پرداخت هستند. زمانی که برای پرداخت‌های خود از بیت کوین استفاده می‌کنید، هزینه مبادله یک بیت کوین برای طرف سازنده 0.20 درصد و برای طرف خریدار 0.60 درصد خواهد بود. زمانی که هزینه‌های خود را با استفاده از BSQ پرداخت می‌کنید، هزینه مبادله یک بیت کوین برای طرف سازنده 0.10 درصد و برای طرف خریدار 0.30 درصد خواهد بود.

در حالی که بسیاری از افراد معتقدند که این کار احتمال بروز فعالیت‌های مجرمانه را فراهم می‌کند – همین استدلال را می‌توان در خصوص فعالیت‌های مجرمانه که با استفاده از وجه نقد صورت می‌گیرند نیز به‌کار برد – این سیستم امنیت حساب افراد کشورهایی که سیستم بانکی کمتر توسعه ‌یافته‌ای دارند تضمین می‌کند.

میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا به‌حساب‌های‌ بانکی یا به‌عبارت دیگر معاملات دسترسی ندارند، زیرا کشورهای آن‌ها ممکن است از زیربنا و ساختار مالی مناسبی برخوردار نبوده یا ممکن است همین افراد فاقد شناسه دولتی باشند. در این شرایط، استفاده مکرر از بیت کوین و یک صرافی غیرمتمرکز مانند بیسک می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.

بیسک یک نرم‌افزار قابل دانلود و یک صرافی غیرمتمرکز بیت کوین است. این موضوع بدین معنا است که بیسک هیچ نقطه مرکزی شکستی نداشته و امکان افول و به زیر کشیدن آن وجود ندارد (بسیار شبیه به خود بیت کوین).

این صرافی غیرتوقیفی است یعنی به جز کاربر هیچ‌کس نمی‌تواند به وجوه دست زده یا آن را کنترل کند. این ویژگی بیسک متفاوت از ویژگی‌های صرافی‌های متمرکز نظیر کوین بیس است، زیرا کوین بیس وجوه کاربر را در یک حساب امانتی که کاربر کلیدهای خصوصی آن را در اختیار ندارد کنترل می‌کند.

در این حالت اگر کوین بیس نسبت به فعالیت‌های حساب شما که ممکن است در موقعیت و مکان خودتان غیرقانونی یا قانونی باشد مشکوک شود می‌تواند وجوه شما را ضبط کند.

بیسک به‌صورت فوری در دسترس افراد دارای کامپیوتر یا گوشی هوشمند است زیرا به‌هیچ‌گونه فرآیند ثبت یا قانون KYC (مشتری خود را شناسایی کنید) نیاز ندارد. این ویژگی بیسک برای افرادی که به دنبال حفظ حریم خصوصی‌اند،‌ مخالفان ساکن در کشورهای دارای رژیم سرکوبگر و یا افراد فاقد شناسه دولتی ایده‌ال خواهد بود.

صرافی بیسک مبادله ارزهای مختلف شامل USD، بیت کوین و تعداد دیگری از رمز ارزها را عرضه می‌کند. برخی از ویژگی‌های بیسک مانند غیرمتمرکز بودن و نظیربه‌نظیر بودن می‌تواند به‌معنی حجم مبادلاتی کم و تراکنش‌های کندتر باشد. البته به عقیده برخی افراد استفاده از این صرافی در مبادلات، ارزش پذیرش این معایب را دارد.

شناخت انواع مختلف صرافی‌ها

برای انتخابِ بهترین صرافی جهت انجام مبادلات خود می‌بایست به شناخت کاملی از انواع صرافی‌ها دست پیدا کنید.

صرافی متمرکز

صرافی‌های متمرکز به‌عنوان اولین و متداول‌ترین صرافی‌ها شناخته می‌شوند. معروف‌ترین صرافی‌های متمرکز دنیا عبارتند از کوین بیس، بایننس، کراکن (Kraken) و جمینای (Gemini)

این صرافی‌ها در واقع شرکت‌های خصوصی هستند که پلتفرم‌هایی را برای مبادله رمز ارزها پیشنهاد می‌کنند. برای ورود به این صرافی‌ها به رجیستر کردن و همچنین قانون شناسایی مشتری نیاز است.

صرافی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم همگی دارای مبادلات فعال، حجم مبادلاتی بالا و نقدینگی هستند. این موضوع به ما می‌گوید که صرافی‌های متمرکز در خط سیر فلسفه بیت کوین قرار ندارند.

این صرافی‌ها برنامه و معاملات خود را بر روی سرورهای خود ران می‌کنند. همین موضوع سبب می‌شود تا این سرورها به‌محور حملات تبدیل شوند. اگر سرورهای این شرکت به‌خطر بیفتد، کل سیستم می‌تواند برای مدتی خاموش شود. در این حالت، بدتر از خاموش شدن سرورها، امکان افشای اطلاعات کاربران است.

استفاده از صرافی‌های بزرگتر و معروف‌تر ساده‌ترین مسیر برای کاربران جدید است. این صرافی‌ها در صورت اشکال در سیستم خود، تا حدی دارایی‌های کاربران را بیمه می‌کند.

البته باید این واقعیت را در مورد این صرافی‌ها بگوییم که زمانی که یک رمز ارز از این صرافی‌ها خریداری می‌شود، این رمز ارز نه در کیف پول خودتان که کلید آن را در اختیار دارید، بلکه در کیف امانتی این صرافی‌ها نگهداری خواهد شد.

بیمه ارائه‌شده توسط این صرافی‌ها تنها در صورتی که صرافی مورد نظر مقصر باشد به شما تعلق خواهد گرفت. مثلا اگر کامپیوتر و حساب کوین بیس شما به‌خطر بیفتد، دارایی‌ها و وجوه شما از دست رفته و به احتمال خیلی زیاد نمی‌توانید ادعایی در خصوص دریافت بیمه داشته باشید. به همین دلیل است که برداشت هرگونه مبلغ زیاد و تمرین نگهداری ایمن از دارایی‌ها ضروری است.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز مشابه با بیت کوین کار می‌کنند. یک صرافی غیرمتمرکز فاقد هرگونه نقطه مرکزی کنترل‌کننده است. در عوض، این صرافی را به‌صورت یک سرور تصور کنید به‌جز اینکه هر کامپیوتر موجود در این سرور در سراسر جهان پخش شده و هریک از این کامپیوترها توسط یک نفر کنترل می‌شود.

اگر یکی از این کامپیوترها خاموش شود هیچ تاثیری بر روی شبکه یا همان مجموعه نخواهد داشت. زیرا کامپیوترهای متعددی جهت ادامه ران و اجرای شبکه وجود خواهند داشت.

این موضوع و این ویژگی تفاوت چشمگیری با حالتی که در آن یک شرکت یک سرور را در یک نقطه کنترل می‌کند خواهد داشت. حمله به چنین شبکه‌ای که توزیع‌شده و غیرمتمرکز است بسیار دشوار خواهد بود. در واقع، هرگونه حمله به این نوع سیستم غیرواقعی و احتمالا ناموفق خواهد بود.

به دلیل غیرمتمرکز بودن، این نوع صرافی‌ها نمی‌توانند تابع هرگونه قوانین باشند زیرا هیچ شخص خاص یا گروه خاصی این سیستم را ران نمی‌کند. افراد شرکت‌کننده در این سیستم می‌آیند و می‌روند، بنابراین یک دولت یا سازمان نظارتی نمی‌تواند شخص یا گروهی را تحت تعقیب قرار دهد.

این موضوع بدان معنا است افرادی که در حال مبادله در پلتفرم هستند مجبور نیستند هویت خود را آشکار کرده و در استفاده از پلتفرم به هر شیوه‌ای چه قانونی و چه غیرقانونی آزاد هستند.

 

برای دیدن جلسه آموزشی قبلی لینک را دنبال نمایید.

برای دیدن جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.