شنبه 6 مرداد 1403

بیمه چرا


چگونه در بازار بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

دوره بنیادین ارزهای دیجیتال- جلسه یازدهم

چگونه در بازار بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین ممکن است پیچیده به‌نظر برسد، اما اگر این کار را به چند بخش تقسیم کنیم، بسیار آسان‌تر خواهد شد. برای درک نحوه کارکرد و استفاده از رمز ارزها، نیازی نیست برنامه‌نویسی و جزئیات این پدیده را یاد بگیرید. اما همیشه به‌خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین، به‌علت نوسانات بالا، ریسک بسیار بالایی دارد.

نکات مهم در سرمایه‌گذاری بیت کوین:

پیشینه بیت کوین

شاید باورش سخت باشد که یک رمز ارز هزاران دلار بیارزد. اگرچه کدهایی که شبکه بیت کوین و هر بیت کوین را تشکیل داده‌اند کاملاً بی‌ارزش هستند. ولی قیمت هر بیت کوین در بازار هزاران دلار خرید و فروش می شود. بخشی از ارزش بیت کوین به این دلایل است که هزینه تراکنش آن خیلی پایین‌تر از هزینه تراکنش در کارت‌های اعتباری معمولی است. همچنین منابع بیت کوین بسیار محدود است و به‌دست آوردن بیت کوین روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

نرخ تولید بیت کوین هر چهار سال نصف می‌شود. آخرین نصف شدن نرخ تولید در می 2020  انجام شد. کل بیت کوین‌های موجود به 21 میلیون خواهد رسید که در سال 2009 توسط خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، تعیین شده است.

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) چیست؟

اگر تقاضا برای بیت کوین از نرخ تولید آن پیشی بگیرد، قیمت آن افزایش می‌یابد. در ژانویه 2020، 18.15 میلیون بیت کوین، یا 86.42% از کل بیت کوی‌ها در گردش بودند. این شرایط افزایش قیمت بیت کوین را تضمین نمی‌کند.

قیمت رمز ارزها به‌شدت غیرقابل پیش‌بینی هستند، حتی رمز ارز معروفی مثل بیت کوین. قیمت بیت کوین در 17 دسامبر 2017 برابر 19,116.98 دلار بود، اما این قیمت ریزش شدیدی را تجربه کرد و در اواخر سال 2021 به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید. ارزش بیت کوین به‌شدت وابسته است به امیال و آرزوهای سرمایه‌گذاران، پیوستن آن به بازارهای مالی، اقبال عمومی برای استفاده از آن و عملکرد آن در مقایسه با سایر رمز ارزها. همچنین، عملکرد بیت کوین در مقایسه با سایر رمز ارزها، مانند اتریوم، در تعیین ارزش آن بسیار تأثیرگذار می‌باشد.

بیت کوین روی شبکه دفتر کل (ledger) عمومی به نام بلاک چین کار می‌کند. وقتی مصرف‌کنندگان با پول‌های رایج خرید می‌کنند، بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری صحت این تراکنش را تأیید می‌کنند.

بیت کوین این عمل تأیید تراکنش را با هزینه‌ای کمتر از مؤسسات مالی، به‌وسیله سیستمی به نام هشینگ (hashing) انجام می‌دهند. وقتی فردی به فرد دیگر با استفاده از بیت کوین پرداختی انجام می‌دهد، رایانه‌های موجود در شبکه بلاک چین بیت کوین به‌سرعت صحت این تراکنش را بررسی می‌کنند. برای اضافه کردن تراکنش‌های جدید به بلاک چین، این رایانه‌ها باید جواب یک مسأله پیچیده ریاضی با نام هَش (hash) را بیابند. هر رایانه‌ای که اولین بار هَش را بیابد، تراکنش‌ها را برای همیشه، به‌صورت یک بلاک در شبکه بلاک چین ذخیره می‌کند. وقتی رایانه‌های موجود در شبکه بلاک چین با موفقیت یک بلاک را به بلاک چین اضافه کردند، مقداری بیت کوین جایزه می‌گیرند. به این پروسه استخراج بیت کوین می‌گویند.

حل مسأله هَش، مانند برنده شدن در یک مسابقه بخت‌آزمایی، به‌شدت به‌شانس وابسته است. اما راه‌هایی برای افزایش احتمال برنده شدن در هر دویِ این مسابقات وجود دارد. در رابطه با بیت کوین، رسیدن به جواب قبل از ماینرهای دیگر، دقیقاً مربوط است به‌سرعت کامپیوترهای شما در تولید هَش‌ها.

در سال‌های آغازی، این قابلیت وجود داشت که استخراج را با کامپیوترهای خانگی انجام دهید. اما امروزه فقط ماشین‌های خاص با نام ASIC می‌توانند استخراج بیت کوین را به‌صورت به‌صرفه انجام دهند. در حال حاضر، استخرهای استخراج و شرکت‌های فعال در این زمینه، بیشتر عملیات استخراج بیت کوین را کنترل می‌کنند.

قبل از شروع سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین

هر سرمایه‌گذار شیفته بازار بیت کوین باید درباره موارد زیر آگاهی داشته باشد. یک کیف پول دیجیتال، اسناد شناسایی، اتصال امن به اینترنت، یک روش پرداخت و یک حساب در یک صرافی رمز ارز نیازهای معمول هستند.

روش‌های پرداخت معتبر عبارتند از حساب بانکی و یا کارت اعتباری. همچنین در برخی مکان‌ها این امکان وجود دارد که بیت کوین را در دستگاه‌های ATM مخصوص توسط صرافی‌های P2P مبادله کرد.

توجه داشته باشید که ATMهای مخصوص بیت کوین در اوایل 2020 تأییدیه دولت‌ها را می‌خواهند. جزئیات بیشتری در مورد خرید و فروش بیت کوین وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ناشناس بودن و امنیت از موضوعات مهم برای سرمایه‌گذاران در بازار بیت کوین می‌باشد. اگرچه هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد، جار زدن و مباهات به داشتن تعداد بیت کوین‌های زیاد، اصلاً ایده خوبی نیست.

هرکس که کلید خصوصی یک آدرس عمومی در شبکه بلاک چین را داشته باشد، می‌تواند تراکنش‌ها را کنترل کند. اگرچه واضح است که کلید خصوصی باید به‌صورت یک راز فقط در نزد صاحب حساب نگه داشته شود، اگر فرد مجرمی بداند که در یک حساب بیت کوین‌های زیادی وجود دارد، ممکن است برای دزدیدن کلیدهای خصوصی اقدام کند.

توجه کنید که هرکس که شما با او مبادله‌ای انجام می‌دهید، این قابلیت را دارد که موجودی حساب آدرس عمومی شما را ببیند. بنابراین، ذخیره دارایی‌ها در آدرس‌های عمومی مختلف که از آنها برای تراکنش استفاده نمی‌شود، ایده خوبی می‌باشد.

هرکس می‌تواند تاریخچه تراکنش‌های شبکه بلاک چین را ببیند، حتی شما .اگرچه تراکنش‌ها به نحوی ذخیره می‌شود که در اختیار عموم قرار دارد، اما اطلاعات شخصی کاربر ذخیره نمی‌شود. در شبکه بلاک چین بیت کوین، فقط کلید عمومی کاربر در تاریخچه تراکنش‌ها ذخیره می‌گردد که تراکنش‌ها به این طریق محرمانه می‌گردند اما به‌علت نمایش کلید عمومی ناشناس نمی‌باشند. این دو، یعنی محرمانه بودن و ناشناس بودن، تمایز مهمی دارند. سازمان‌های بین‌المللی و حتی FBI ادعا کرده‌اند که می‌توانند با استفاده از کلید عمومی در تراکنش‌های شبکه بلاک چین به‌حساب کاربری فرد دسترسی پیدا کنند..

این عمل نتیجه مستقیم سیاست‌های ضدپولشوئی می‌باشد. این موضوع نباید خیلی از سرمایه‌گذاران را نگران کند، چون بیت کوین در آمریکا و خیلی از کشورهای توسعه‌یافته قانونی می‌باشد.

گام اول: یک کیف پول یا وَلِت (Wallet) بیت کوین تهیه کنید

اولین چیزی که برای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین نیاز دارید، یک وَلِت بیت کوین می‌باشد.

وقتی صحبت از انتخاب وَلِت بیت کوین می‌باشد، انتخاب‌های زیادی وجود دارد. در حال حاضر، وَلِت بیت کوینِ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وجود دارند.

وَلِت‌های نرم‌افزاری، مانند برنامه‌های موبایل می‌باشند که به‌حساب بانکی شما متصل می‌شوند. این وَلِت‌ها، اجازه دسترسی سریع و آسان شما به بیت کوین‌هایتان را می‌دهد، اما نقطه‌ضعف این وَلِت‌ها این است که پول شما را در کنترل شرکت‌های دیگر که این وَلِت‌ها را پشتیبانی می‌کنند قرار می‌دهد.

اگرچه وَلِت‌های نرم‌افزاری پیش رو قابل‌اطمینان می‌باشد، اما بعضی از این شرکت‌ها در گذشته هک شده‌اند یا از بین رفته‌اند. دقیقا مثل حالتی که شما هزاران دلار پول را در پتوی خود ذخیره نمی‌کنید، کاربران با بیت کوین‌های زیاد باید دنبال روش امن‌تری برای سرمایه خود باشند.

شرکت Coinbase  معروف‌ترین وَلِت نرم‌افزاری در ایالات متحده می‌باشد. بخشی از این محبوبیت به این دلیل است که این شرکت یک وب‌سایت و نرم‌افزار موبایل دارد و 98%  سرمایه کاربران خود را به‌صورت آفلاین نگهداری می‌کند که از خطر هک شدن مصون بماند. برای تازه‌کارها کوین بیس بهترین و آسانترین گزینه می‌باشد، چون وَلِت‌های این شرکت مستقیماً به صرافی بیت کوین متصل است که کار خریدوفروش را خیلی راحت می‌کند.

وَلِت‌های بیت کوین دیگری نیز وجود دارند. وب‌سایت Blockchain.com  نیز یکی از وَلِت‌های نرم‌افزاری برجسته است که به صرافی بیت کوین متصل می‌باشد. Mycelium  هم یکی از امن‌ترین وَلِت‌های موبایل می‌باشد، اما استفاده از آن کمی دشوار است. وَلِت بلاک چین (Blockchain Wallet) نیز از وَلِت‌های موبایل معروف است و الکتریوم (Electrum) هم یک انتخاب متن باز، برای کاربران دسکتاپ می‌باشد.

وَلِت‌های سخت‌افزاری کمی قدیمی به‌نظر می‌رسند اما به‌طور کلی امن‌تر می‌باشند، چون به‌صورت آقلاین نگهداری می‌شوند.Trezor و Ledger دو شرکت پیشرو در زمینه ساخت وَلِت‌های سخت‌افزاری می‌باشند. این وَلِت‌ها، کلید خصوصی کاربر را روی یک وسیله شبیه فِلَش نگهداری می‌کند، که بدین طریق از دسترسی هکرها به کلید خصوصی کاربر جلوگیری می‌شود.

گام دوم: یک حساب بانکی به وَلِت خود وصل کنید (مخصوص دارندگان کارت اعتباری بین المللی)

برای خرید بیت کوین، شما باید یک حساب بانکی یا کارت اعتباری را به‌حساب خود وصل کنید. اگرچه تمام این موارد یک عمل را انجام می‌دهند – مبادله پول رایج با بیت کوین – اما هرکدام از آنها حق‌العمل متفاوتی دارند. تراکنش‌هایی که از طریق حساب بانکی انجام می‌شود، چهار تا پنج روز طول می‌کشد تا در کوین بیس پردازش شوند، اما قویاً به تازه‌واردها پیشنهاد می‌شود.

با متصل کردن حساب بانکی خود به وَلِت بیت کوین‌تان، به‌راحتی می‌توانید بیت کوین خرید و فروش کنید و پول را از حساب خود برداشت یا به آن واریز کنید. حساب‌های بانکی بیشتر وقتی با مقدار زیادی پول سروکار دارید توصیه می‌شوند.

از طرف دیگر، کارت‌های اعتباری این اجازه را به شما می‌دهند که به صورت آنی بیت کوین خریدوفروش کنید. نقط ضعف کارت‌های اعتباری این است که در کوین بیس و سایر صرافی‌های معروف، از این کارت‌ها فقط می‌توان برای خرید رمز ارزها استفاده کرد – آن هم با مقدار کم. وقتی وَلِت کاربر به کارت اعتباری او متصل است، نمی‌تواند بیت کوین بفروشد و پول آن را به حساب بانکی خود بریزد.

گام سوم: در یک صرافی بیت کوین عضو شوید

اگر داخل ایران هستید صرافی های مختلفی هستند که می توانید واریز ریالی انجام داده و سپس بیت کوین خریداری کنید.

معروف ترین صرافی های ایرانی عبارتند از :

نوبیتکس: نوبیتکس یک استارت آپ فینتک با تمرکز بر حوزه مبادلات رمزارزها بوده که به سرعت در حال رشد است. اصلی ترین محصولشان پلتفرم آنلاین نوبیتکس است. این پلتفرم یک اکسچنج یا صرافی آنلاین تمام اتوماتیک است که امکان مبادله بیتکوین، اتریوم و سایر رمزارزها را بصورت مستقیم با ریال ایران فراهم می‌کند. هم چنین با این پلتفرم قادر به انتقال رمزهای خود به کیف پولتان و یا آدرس مورد نظرتان هستید. لازم به ذکر است امنیت، سرعت، راحتی و امکان مبادله بی‌واسطه بین خریدار و فروشنده، مهم‌ترین مزایای این پلتفرم برای کاربران در مقایسه با سایر راهکارها هستند.

جهت ثبت نام در صرافی نوبیتکس و برخورداری از 30 درصد تخفیف کمیسیون معاملاتی می توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

https://nobitex.ir/signup/?refcode=812472

 

آبان تتر: صرافی آبان تتر یکی از صرافی‌های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال است. این صرافی با رابطه کاربری بسیار ساده و حجم بالای کاربرانی که دارد، بستر مناسبی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و آلت‌کوین‌ها است. آبان تتر فعالیت خود را از ارائه تتر شروع کرد و بعد از آن ارزهای دیگر را به پلتفرم خود اضافه کرد. در این سایت تنوعی بیش از 100 ارز دیجیتال مختلف را می‌توانید ببینید. تمامی معامله‌های سایت از طریق صفحه اصلی و همچنین حساب کاربری انجام می‌شود. براین اساس، به راحتی می‌توانید اقدام به خرید و فروش کنید و برای معاملات غیرریالی، نیازی به طی کردن پروسه احراز هویت نیست، ولی باید حساب خود را بر پایه تتر شارژ کنید. قیمت خرید و فروش تمامی ارزها مقابل آن‌ها درج شده و می‌توانید قیمت جهانی هر ارز بر پایه تتر را هم در همین قسمت مشاهده کنید.

https://abantether.com/eapp/#/app/dashboards/default/quick?referal=76Z4

 

و سایر صرافی ها...

اگر دنبال صرافی های خارجی هستید که فقط بیت کوین را معامله می کنند باید ادامه مطلب را دنبال نمایید.

کوین بیس

کوین بیس معروف‌ترین صرافی رمز ارز در ایالات متحده می‌باشد. صرافی کوین بیس این اجازه را به کاربران خود می‌دهد که خریدوفروش و نگهداری رمز ارز را در یک محل انجام دهند.

حق‌العمل جابه‌جایی پول از یک حساب بانکی داخل آمریکا به وَلِت کوین بیس 1.49% می‌باشد. حق‌العمل خریدهای انجام شده با کارت‌های اعتباری 3.99% می‌باشد. علاوه بر این، کوین بیس امنیت حساب‌های تا 250,000 دلار را تضمین می‌کند.

اسکوئِر کَش

نرم‌افزار اسکوئِر کَش در عرصه انتقال پول پایاپای (P2P)، مانند نرم‌افزار وِنمو (Venmo) از شرکت PayPal، پیشرو می‌باشد. نرم‌افزار اسکوئِر کَش برای شرکت Square  که یک شرکت بزرگ تکنولوژی در زمینه‌های مالی می‌باشد، است.

یکی از فعالیت‌های این شرکت معامله بیت کوین می‌باشد. برخلاف بیشتر صرافی‌های آنلاین، نرم‌افزار کَش، به‌جای ذخیره بیت کوین‌های شما در یک وَلِت دیجیتال مجزا، آنها را در حساب کاربری اسکوئِر کَش شما نگهداری می‌کند.

اگر نگران امنیت سرمای خود می‌باشید، می‌توانید بیت کوین‌های موجود در حساب کاربری اسکوئِر کَش خود را به وَلِت مورد اطمینان خود منتقل کنید. شرکت اسکوئِر محدودیت واریز 10,000 دلار در هفته را برای این حساب‌ها قرار داده اما هیچ محدودیتی برای فروش وجود ندارد.

رابین‌هود

صرافی رابین‌هود در سال 2013 به‌عنوان یک بروکر سهام با حق‌العمل صفر تأسیس شد. در فوریه 2018 این شرکت فعالیت‌های خود را با بازارهای بیت کوین و اتریوم توسعه داد و به کاربران اجازه داد تا بدون پرداخت حق‌العمل، این رمز ارزها را معامله کنند.

مانند نرم‌افزار اسکوئِر کَش، رابین‌هود نیز بیت کوین‌های کاربران را در حساب کاربری رابین‌هود نگهداری می‌کند. صرافی رابین‌هود ابتدا روی موبایل‌ها بود و اخیراً ورژن وب هم اضافه کرده است. بنابراین این صرافی برای مدیریت سرمایه روی موبایل یا تبلت مناسب می‌باشد.

کوین بیس پرو معروف به  GDAX

اگر شما با کوین بیس کار می‌کنید و راضی هستید و می‌خواهید حجم معاملات خود را بالا ببرید، حساب خود را به کوین بیس پرو تغییر دهید. این پلتفرم که قبلاً به Coinbase Global Digital Asset Exchange یا GDAX معروف بود، رابط کاربری مانند Bloomberg terminals دارد.

کوین بیس پرو علاوه بر خریدوفروش معمولی، قابلیت‌های مثل مارکت اُردِر (make market) لیمیت اُردِر (limit orders) و استاپ اُردِر (stop orders) را به کاربران خود می‌دهد. کاربران کوین بیس پرو، همچنین، می‌توانند رمز ارزها را با هم معامله کنند، مثلاً معامله اتریوم با بیت کوین.

حق‌العمل کوین بیس پرو در محدودهٔ 0.04% تا 0.50% می‌باشد و مقدار دقیق با توجه به حجم معامله تعیین می‌شود. خیلی از مردم کمتر از 10 میلیون دلار در ماه معامله می‌کنند و در دستهٔ حق‌العمل 0.2% قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید در جایی شبیه به کوین بیس با حجم بالا معامله کنید، کوین بیس پرو جای مناسبی برای شما می‌باشد.

: Peer-to-Peer

اگر شما وَلِت بیت کوین دارید و آن را به‌حساب بانکی یا کارت اعتباری خود متصل نکرده‌اید، می‌توانید در یک صرافی پایاپای    (peer-to-peer)  با پول نقد هم بیت کوین بخرید. برخلاف وَلِت‌های معمول بیت کوین، صرافی‌های پایاپای شبیه سایت‌های تبلیغی، اما در زمینه رمز ارزها می‌باشند.

این صرافی‌ها به خریداران و فروشندگان در یک ناحیه این اجازه را می‌دهند که یکدیگر را پیدا کنند و بعد از ملاقات و توافق بر سر قیمت، با پول نقد بیت کوین معامله کنند. در صرافی‌های پایاپای باید توجه داشته باشید که شما رمز ارزهای باارزش خود را با افرادی که تا حالا ندیده‌اید مبادله خواهید کرد.

اگر این روش را برای معامله بیت کوین انتخاب کرده‌اید، پیشنهاد ما این است که در یک محل پُرجمعیت این کار را انجام دهید تا از خطرهای احتمالی بکاهید.

گام چهارم: سفارش خود را قرار دهید

بعد از طی این مراحل، حالا آماده‌اید که برای اولین بار بیت کوین بخرید. باید توجه داشته باشید که اگرچه قیمت بیت کوین هزاران دلار می‌باشد، اما می‌توان بیت کوین را تا 8 رقم اعشار تقسیم کرد. کمترین واحد بیت کوین، ساتوشی (satoshi) نام دارد که ارزش آن یک صدمیلیونیومِ بیت کوین می‌باشد. بنابراین شما با پول کم هم به‌راحتی می‌توانید مقداری ساتوشی خریداری کنید و در بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید.

 

برای دیدن جلسه آموزشی قبلی لینک را دنبال نمایید.

برای دیدن جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.