چهار شنبه 6 تیر 1403

بیمه چرا


چگونه بیت کوین خود را ذخیره کنیم؟

 دوره بنیادین ارزهای دیجیتال - جلسه دهم

چگونه بیت کوین خود را ذخیره کنیم؟

پیش از مسأله نگهداری بیت کوین، به مکانی برای ذخیره بیت کوین احتیاج دارید. مانند دنیای واقعی، شما بیت کوین خود را در یک کیف پول نگهداری می‌کنید. مشابه با شماره حساب بانکی، کیف پول شما دارای یک آدرس می‌باشد. آدرس کیف پول را می‌توان با جستجو در لجر خود یافته و آن را با دیگران به‌اشتراک بگذارید، سپس در این شرایط می‌توانید به انجام تراکنش‌ها بپردازید.

این آدرس همان ورژن کوتاه‌تر و کارآمدتر کلید عمومی شما بوده و از 26 الی 35 کاراکتر الفبایی_عددی تشکیل شده است. مانند bc1qxx4xrk00yl5s5np4xsnwrlvnsw7spvacl7k8vj

به‌خاطر داشته باشید که هر حرف و هر عدد موجود در این آدرس مهم است. پیش از ارسال بیت کوین به کیف پول‌تان، کل آدرس را دوبار آن‌هم به‌صورت کاراکتربه‌کاراکتر بررسی کنید. در کنار آدرس کیف پول، شما دارای یک یا چند کلید خصوصی نیز خواهید بود. توصیه شده که به‌هیچ‌وجه نباید این کلید یا کلیدهای خصوصی را با دیگران به اشتراک بگذارید. از کلیدها برای تأیید و احراز هویت کلید عمومی فوق‌الذکر و ثبت‌نام در معاملات استفاده می‌شود. برخی کیف‌‌ پول‌ها‌ یک عبارت بازیابی ایجاد می‌کنند.

این عبارت بازیابی مجموعه‌ای از کلمات است که به شما اجازه می‌دهند تا در صورت گم کردن کلیدهای خصوصی کیف پول‌تان بتوانید قفل کیف پول‌تان را باز کنید. این عبارت را چاپ کرده و در محلی امن نگهداری کنید.

باید بگوییم که متأسفانه کیف پول بیت کوین شما شبیه به کیف پول فیزیکی‌تان است. اگر کلیدهای خصوصی کیف پول‌تان را گم کنید، به احتمال خیلی زیاد برای همیشه ارز خود را از دست خواهید داد. کیف پول شما یک فایل اصلی ایجاد می‌کند که در آن از کلیدهای خصوصی و عمومی شما نگهداری می‌شود. شما می‌بایست از این فایل یک نسخه پشتیبان تهیه کرده تا در صورت گم کردن یا آسیب دیدن فایل اصلی، بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. در صورت تهیه نکردن نسخه پشتیبان، شما با خطر از دست دادن دارایی‌هایتان مواجه خواهید شد.

شما می‌توانید کلیدهای خصوصی خود را بر روی کامپیوتر، موبایل، ابزارهای ذخیره‌سازی یا حتی بر روی یک تکه کاغذ نگهداری کنید. برای نگهداری ایمن از کلیدهای خصوصی خود می‌بایست از آن یک فایل پشتیبان آنلاین و آفلاین تهیه کنید. به یاد داشته باشید کیف پول شما بر روی هیچ ابزاری قرار نمی‌گیرد. خود کیف پول بر روی بلاک چین قرار می‌گیرد، درست مانند اپ بانکی شما که به‌صورت واقعی وجوه نقد شما را در حساب جاری نگهداری نمی‌کند.

در حالی که اپ‌های کیف پول به‌خوبی عمل کرده و تقریباً امن هستند، امن‌ترین گزینه، یک کیف پول سخت‌افزاری است که به‌صورت آفلاین و در یک مکان امن نگهداری می‌شود. محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری از لایه‌های ویژه امنیتی برای اطمینان از عدم سرقت کلیدها و نگهداری ایمن بیت کوین شما استفاده می‌کنند. اما، اگر کیف پول سخت‌افزاری خود را گم کنید تنها در صورتی می‌توانید مجددا به آن دسترسی پیدا کنید که از قبل چند نسخه پشتیبان قابل‌اطمینان از کلیدهای خود تهیه کرده باشید.

ناایمن‌ترین گزینه برای نگهداری بیت کوین استفاده از کیف پول‌های آنلاین است، به‌عنوان مثال نگهداری بیت کوین در یک صرافی.

دلیل ناامن بودن این گزینه آن است که در این شرایط کلیدهای شما توسط یک شخص ثالث نگهداری می‌شود. برای بسیاری از افراد بهترین گزینه برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از کیف پول، استفاده از کیف پول‌های صرافی آنلاین است. این گزینه یک انتخاب کاملاً آشنا پیش روی شما می‌گذارد: راحتی در مقابل ایمنی.

بسیاری از سرمایه‌گذاران جدی بیت کوین، از یک روش هیبریدی استفاده می‌کنند: این افراد مقداری بیت کوین را به‌صورت آفلاین که با نام “کیف پول سرد” شناخته شده است ذخیره‌سازی می‌کنند. بسته به استراتژی شما و تبدیل شدن به یک شخص آشنا به مسائل فنی، در اینجا به معرفی انواع مختلف کیف پول بیت کوینی خواهیم پرداخت. سایت Bitcoin.org به شما در انتخاب کیف‌ پول کمک می‌کند.

کیف ‌پول‌ ابری به‌صورت آنلاین بوده و کلیدهای آن معمولاً در یک سرور دور نگهداری می‌شوند. این سرور توسط یک شخص ثالث ران می‌شود. کیف‌ پول‌های ابری به داشتن یک رابط کاربرپسند گرایش دارند ولی در این نوع کیف پول‌ها شما به یک شخص ثالث اعتماد کرده و کلیدهای خصوصی‌تان را در اختیار وی قرار می‌دهید.

همین موضوع باعث می‌شود تا دارایی‌های شما بیش‌ازپیش در معرض سرقت قرار بگیرد. برخی از نمونه‌های این نوع کیف پول عبارتند از کوین‌بیس (Coinbase)، بلاک چین (Blockchain) و لومی‌والت (Lumi Wallet). برخی رمز ارزها، مانند بیت کوین، کیف پول بومی خود را دارا هستند. برخی از این کیف‌‌ پول‌ها ویژگی‌هایی مانند نگهداری آفلاین را پیشنهاد می‌کنند (مانند Coinbase و Xapo .

با وجود کلیدهای خصوصی شما بر روی یک سرور، می‌بایست به مقیاس‌های امنیتی میزبان اعتماد کنید. شما می‌بایست به‌گونه‌ای به میزبان اعتماد داشته باشید که وی همراه پول‌های شما ناپدید نشده، کسب‌وکار خود را تعطیل نکرده و یا دسترسی شما به کیف پول‌تان را مسدود نکند.

کیف‌ ‌پول نرم‌افزاری را می‌توان به‌طور مستقیم بر روی کامپیوتر نصب کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا شما کنترل کلیدهای خصوصی خودتان را در اختیار داشته باشید. بیشتر این کیف‌ ‌پول‌ها دارای پیکربندی ساده و رایگان هستند. اشکال کیف‌ پول‌های نرم‌افزاری این است که شما می‌بایست امنیت کلیدهای خود را تأمین کنید.

کیف‌های پول نرم‌افزاری به احتیاط‌های امنیتی بیشتری نیاز دارند. اگر کامپیوتر شما به سرقت رفته یا هک شود، سارق می‌تواند یک کپی از کیف پول و بیت کوین شما تهیه کند. در حالی که شما می‌توانید نرم‌افزار اصلی پروتکل هسته بیت کوین – که از سال 2009 دفتر تمام تراکنش‌ها را نگهداری کرده و فضای زیادی را اشغال می‌کند – را دانلود کنید، بیشتر کیف‌ پول‌های امروزی به‌صورت کیف‌ پول‌های “سبک” یا SPV بوده و کل لجر را دانلود نمی‌کنند ولی همگام با آن هستند.

الکتروم (Electrum) یک کیف پول بیت کوینی SPV رومیزی و شناخته شده است که گزینه “نگهداری سرد” را نیز ارائه می‌دهد.

اگزودوس (Exodus)  قابلیت ردیابی چندین دارایی را داشته و از یک رابط کاربری پیچیده نیز برخوردار است. برخی کیف‌ پول‎ها مانند Jaxx Liberty می‌توانند از محدوده عظیمی از دارایی‌های دیجیتال نگهداری کنند. همچنین برخی کیف‌ پول‌ها مانند Copay  امکان دسترسی به حساب‌های به اشتراک گذاشته شده را پیشنهاد می‌کنند.

قبل از دانلود هر اپ، لطفاً مطمئن شوید که نسخه قانونی و اصلی اپ را دانلود می‌کنید. برخی برنامه‌نویسان غیرقابل اعتماد، وب‌سایت‌های رمز ارزی مختلف و مشابهی را ایجاد می‌کنند. دانلود این‌گونه برنامه‌ها رایگان است. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود تا امکان هک این نوع کیف‌ پول‌ها امکان‌پذیر شود.

کیف‌ پول‌های همراه نیز مانند اپ‌ها قابلیت نصب بر روی گوشی‌های هوشمند را دارند. اگر در یک مغازه قصد پرداخت هزینه‌ای به‌صورت بیت کوین دارید و یا اگر در حرکت قصد خرید، فروش یا ارسال چیزی را دارید، این کیف پول برای شما بسیار مفید خواهد بود.

تمام کیف‌ پول‌های آنلاین و بیشتر کیف‌های پول رومیزی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم دارای ورژن‌های همراه نیز هستند. این در حالی است که بقیه کیف‌ ‌پول‌ها مانند Abra ،Edge و Bread با موبایل در ذهن ایجاد شده‌اند.

به یاد داشته باشید که بسیاری از کیف پول‎ها قادر به نگهداری کلیدهای شما بر روی خود تلفن هستند. همین ویژگی باعث می‌شود تا در صورت گم کردن تلفن خود، دسترسی به کیف پول‌تان را نیز از دست بدهید. همواره یک نسخه پشتیبان از کلیدهای خود بر روی ابزارهای مختلف تهیه کرده و عبارت بازیابی خود را نیز چاپ کنید.

کیف‌ پول‌های‌ سخت‌افزاری ابزار کوچکی هستند که تنها به‌منظور وضع و تصویب تراکنش‌های بیت کوینی به وب متصل می‌شوند. این نوع کیف پول‌ها بسیار امن‌تر هستند زیرا این کیف‌ها اساساً آفلاین بوده و در نتیجه قابل هک نیستند. از آنجایی که امکان سرقت یا گم شدن این کیف‌ ‌پول‌ها و همچنین بیت کوین‌های موجود در آن‌ها وجود دارد، توصیه می‌شود تا یک نسخه پشتیبان از کلیدهای خود تهیه کنید.

برخی سرمایه‌گذاران بزرگ، کیف‌ ‌پول‌های سخت‌افزاری خود را در مکان‌های امن مانند صندوق‌های بانکی نگهداری می‌کنند. از جمله نمونه‌های بارز کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به ترزور (Trezor)، کیپ‌کی (Keepkey) و لجر (Ledger) اشاره کرد. کیف‌ ‌پول‌های کاغذی شاید ساده‌ترین نوع کیف‌ پول باشند. کیف‌ پول‌های کاغذی تکه‌ کاغذهایی هستند که کلیدهای عمومی و خصوصی یک آدرس بیت کوین در آن وجود دارد.

این کیف پول برای نگهداری طولانی‌مدت ارز مناسب است – البته در صورت مصون ماندن از آتش و آب – همچنین این کیف پول‌ها به دلیل عدم اتصال به شبکه از امنیت بیشتری برخوردار هستند و مناسب هدیه‌اند.

البته باید بگوییم که این کیف‌ پول‌ها علی‌رغم داشتن مزایای متعدد به‌سادگی گم می‌شوند. با داشتن خدماتی مانند تولید‌کننده کیف پول، شما به‌سادگی می‌توانید یک آدرس جدید ایجاد کرده و کیف پول را با استفاده از پرینتر خود چاپ کنید. زمانی که آماده شارژ کیف پول کاغذی خود شدید، به‌سادگی می‌توانید مقداری بیت کوین به‌همان آدرس جدید ارسال کرده و به‌طور ایمن از آن نگهداری کنید. هر گزینه‌ای را که انتخاب می‌کنید، از تهیه نسخه پشتیبان برای همه‌چیز مطمئن شده و محل نگهداری این نسخه‌های پشتیبان را تنها به نزدیک‌ترین و عزیزترین افراد زندگی خود بگویید.

برای دیدن جلسه آموزشی قبلی لینک را دنبال نمایید.

برای دیدن جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.