یکشنبه 27 خرداد 1403

بیمه چرا


چرا از بیت کوین استفاده کنیم؟

 دوره بنیادین ارزهای دیجیتال - جلسه هفتم

چرا از بیت کوین استفاده کنیم؟

ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به‌عنوان یک روش پرداخت جایگزین و غیرمتمرکز ایجاد کرد. برخلاف نقل‌وانتقالات بانکی بین‌المللی، استفاده از بیت کوین کم‌‌هزینه بوده و هویت افرادی که در آن به مبادله می‌پردازند تقریباً ناشناس باقی می‌ماند.

یکی مزایای بیت کوین برای بازرگانان این است که معاملات انجام‌شده در آن به‌صورت برگشت‌ناپذیر انجام می‌شود. همین موضوع باعث از بین رفتن تهدید هزینه‌های گزاف برگشت می‌شود. در عوض، مشتریان می‌توانند با تعداد زیادی از بازرگانان داخلی و بین‌المللی ارتباط برقرار کرده و معاملات خود را بدون نگرانی در مورد هزینه‌های مربوط به صرافی انجام دهند. علاوه بر این، این روش جزییات تراکنش‌های افراد را رمزنگاری می‌کند که همین موضوع باعث محافظت از داده‌های شخصی این افراد می‌شود.

ارتقا و بهبود روش‌های پرداخت خانگی و توسعه سریع اشکال جایگزین نقل‌وانتقالات بین‌المللی (غیر رمز ارزی) منجر به کاهش مزایای بیت کوین در این حوزه شده‌ که این امر باعث افزایش هزینه‌ها و کندی دائمی شبکه است. علاوه بر این، افزایش نظارت و تصویب قوانین در راستای جلوگیری از پول‌شویی و تراکنش‌های غیرقانونی، استفاده از رمز ارزها را برای مقاصد خصوصی محدود کرده است.

در برخی از نقاط جهان، بیت کوین هنوز هم یک روش کارآمد و ارزان برای انتقال پول در خارج از مرزها به‌شمار رفته و بسیاری از شرکت‌های استارت آپی از این ویژگی آن استفاده می‌کنند. سال گذشته، صرافی کوین‌بیس (Coinbase) خدمات انتقال و ذخیره تراکنش‌های مالی امانی را به مشتریان اروپایی و آسیایی که حجم مبادلاتی بالایی دارند، ارائه کرد. با همکاری صرافی رمز ارزی بیترکس (Bitrex) و ارائه‌دهنده خدمات بانکی مستقر در اروگوئه، بن‌توتال (Bantotal) کار پرداخت مستقیم بیت کوین در 60 بانک آمریکای لاتین تسهیل شد.

اگرچه ارزش و سرعت بیت کوین مزیت خوبی است، اما افزایش کارمزد شبکه و دسترسی به آن در بسیاری از کشورها همچنان مشکل محسوب می‌شود. همچنین، گزارش‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای استفاده از رمز ارزها در مبادلات بالا نیست، اما تعدادی از خرده‌فروشان و عمده‌فروشان، رمز ارز را به‌عنوان شکلی از پرداخت پذیرفته‌اند.

بسیاری از نگهداری بخشی از ثروت خود در کیف پول‌های امن بیت کوین احساس راحتی می‌کنند. این کیف پول‌ها به‌گونه‌ای هستند که هیچ سازمان یا اداره مرکزی قادر به مسدود کردن دسترسی یا برداشت از آن نیست. از زمان شروع تعطیلات ناشی از کرونا ویروس در ماه مارس، شاهد موجی از افزایش تقاضا برای کیف‌ پول‌های بیت کوین بوده‌ایم، زیرا کاربران به دنبال راه‌حل‌هایی جهت نگهداری دارایی‌هایشان نزد خود هستند.

به‌نظر می‌رسد که این همه‌گیری باعث افزایش گسترده تصویب و استفاده از فناوری بلاک چین نیز شده است، زیرا بسیاری از کسب‌وکارها، شرکت‌های مالی و بازارهای تجارت الکترونیکی به استفاده از رمز ارزها به‌ویژه استیبل کوین‌ها روی آورده‌اند. از آنجایی که اخیراً معامله‌گران، مؤسسات سرمایه‌گذاری و پس‌اندازکنندگان کوچک نسبت به کسب سود حاصل از ترقی قیمت‌ها آگاه شده‌اند، به‌نظر می‌رسد بیت کوین نقش دارایی سرمایه‌ای را ایفا می‌کند.

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از برخی منابع، گفته شده که از بیت کوین جهت پول‌شویی استفاده می‌شود. اما استارت آپ‌های تحلیلی و بلاک چین و شرکت‌های ردیابی رمز ارزی در حال ایجاد ابزاری جدید برای کمک به صرافی‌ها مطابق با استاندارهای ضدپول‌شویی هستند. برخلاف باور عموم، بیت کوین ابزار خوبی برای پول‌شویی، اخاذی یا تأمین مالی تروریسم نیست، زیرا تمام معاملات و تراکنش‌های انجام شده در این صنعت قابل‌ردیابی و شفاف هستند. موج دستگیری‌های اخیر می‌تواند گواهی بر این ادعا باشد.

برای دیدن جلسه آموزشی قبلی لینک را دنبال نمایید.

برای دیدن جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.