شنبه 6 مرداد 1403

بیمه چرا


کیف پول بلاک چین

دوره بنیادین ارزهای دیجیتال - جلسه سوم

کیف پول بلاک چین چیست؟

یک کیف پول یا والِت بلاک چین، کیف پول دیجیتالی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بیت کوین و اتر (Ether) هایشان را در آن ذخیره کرده و مدیریت نمایند. کیف پول بلاک چین توسط کمپانی نرم‌افزاری به همین نام که توسط پیتر اسمیت (Peter Smith) و نیکولاس کَری (Nicolas Cary) تأسیس شده به بازار عرضه شده است. کیف پول بلاک چین به شما اجازه انجام تراکنش با رمز ارزها با توانایی تبدیل این رمز ارزها به ارز محل سکونتتان را می‌دهد.

نکات مهم کیف پول بلاک چین:

 برای دیدن جلسه آموزشی قبلی لینک را دنبال نمایید.

 برای دیدن جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.

درک کیف پول بلاک چین

کیف پول‌های الکترونیکی به اشخاص اجازه ذخیره نمودن رمز ارزهایشان را می‌دهد. در مورد کیف پول بلاک چین، کاربران می‌توانند حساب‌هایشان برای دو رمز ارز بیت کوین و اتر را مدیریت نمایند. ساخت یک کیف پول الکترونیکی در سامانه کیف پول بلاک چین رایگان است و روند تنظیم حساب کاربری به‌صورت آنلاین انجام می‌پذیرد. هر فرد باید ایمیل و پسورد مدنظرش را وارد کرده تا از سایت یک ایمیل تأییدیه دریافت کرده و بتواند حساب کاربری‌اش را تأیید کند.

از زمانی که کیف پول شخص ساخته شد، به او یک شناسه کیف پول داده می‌شود که نقشی مشابه یک شماره حساب بانکی دارد. افرادی که در این سامانه صاحب کیف پول الکترونیکی هستند می‌توانند با وارد شدن به سایت و ورود به حساب کاربری‌شان و یا با دانلود کردن اپلیکیشن موبایل به کیف پول خود دسترسی داشته باشند. رابط یک کیف پول بلاک چین نشان‌دهنده تراز فعلی حساب بیت کوین و توکن‌های اتر بوده و آخرین تراکنش‌های کاربر را در لیستی به نمایش می‌گذارد. کاربران می‌توانند بر روی تراز رمز ارزی کلیک کرده تا معادل ارزش دارایی‌های خود را به واحد پولی محل سکونت‌شان مشاهده نمایند.

روند انجام پرداخت در کیف پول بلاک چین

کاربران می‌توانند برای طرف دیگر درخواست‌نامه‌ای برای ارسال مقدار معینی از بیت کوین یا اتر را بفرستند، و سیستم یک آدرس مخصوص جهت ارسال درخواست به شخص سوم را تولید کرده و یا QR کدی (Quick Response Code – QR Code) را تولید می‌کند.

QR Code  مشابه یک بارکد می‌باشد، اما اطلاعات مالی را ذخیره کرده و توانایی خوانده شدن توسط دستگاه‌های دیجیتال را دارد. در هر ارسال درخواست کاربر یک آدرس جدید برای او ساخته می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند به آدرس فردی که برایشان درخواست‌نامه فرستاده است، بیت کوین ارسال کنند.

این روند ارسال-دریافت مشابه ارسال و دریافت وجوه نقد در سیستم‌هایی مانند PayPal می‌باشد. اما در این سامانه تنها از رمز ارزها استفاده می‌شود.

(PayPal یک سامانه پرداخت آنلاین می‌باشد که نقش واسطی بین کاربران و بانک‌ها و یا مراکز مالی مرتبط با آن‌ها را ایفا می‌کند)

کاربران می‌توانند بیت کوین‌هایشان را به اتر و یا بالعکس نیز تبدیل نمایند. در این حالت به آنها نقل قولی نمایش داده خواهد شد که در ازای چه میزان بیت کوین می‌توانند چه میزان اتر با حساب کردن نرخ تبدیل فعلی به‌دست بیاورند. این نرخ تبدیل برحسب مدتی که برای انجام این پروسه زمان صرف می‌شود متفاوت خواهد بود. تبدیل ارزی شما به‌سرعت به‌حساب‌تان واریز نخواهد شد زیرا تراکنش‌ها به مدت زمانی جهت ثبت شدن در بلاک چین هر رمز ارز نیاز دارند.

کاربران می‌توانند از طریق این رابط به خریدوفروش بیت کوین نیز بپردازند، این سرویس با همکاری مؤسساتی مانند Coinify یا SFOX  به فعالیت می‌پردازد. نرخ تبدیل در این سامانه‌ها تنها برای مدت زمان کوتاهی گارانتی شده و ثابت می‌مانند. به همین سبب برای انجام پرداخت‌ها، کاربران باید یا از حساب‌های بانکی استفاده کرده و یا از کارت‌های اعتباری استفاده نمایند.

هزینه‌های کیف پول بلاک چین

انتقالات به حساب‌های بانکی با درصد کارمزد کمی (در حدود 0.25 درصد) انجام‌پذیر است اما دریافت بیت کوین‌ها ممکن است چند روزی طول بکشد.

با استفاده از کارت‌های اعتباری می‌توانید دسترسی فوری به بیت کوین‌هایتان داشته باشید اما باید حق‌العمل (Convenience Fee) بیشتری در حدود 3 درصد از کل مبلغ را به‌عنوان کارمزد پرداخت کنید. شایان ذکر است که انجام خریدوفروش در همه مکان‌ها در دسترس نمی‌باشد.

با این وجود، کیف پول بلاک چین از یک پروسه تحت عنوان “کارمزدهای داینامیک” بهره می‌برد. این بدین معنی است که کارمزد دریافتی به‌ازای متغیرهایی مانند سایز هر تراکنش و وضعیت شبکه در زمان رخ دادن آن تراکنش، همگی بر روی میزان کارمزد تراکنش تأثیر مستقیم دارند.

بسیاری از تراکنش‌ها در شبکه و توسط ماینرها انجام می‌شود و آنها نیز تراکنش‌هایی را انتخاب می‌کنند که کارمزد بیشتری دارند زیرا که این تراکنش‌ها سود و مزیت‌های مالی بیشتری برایشان به ارمغان می‌آرود.

کیف پول بلاک چین کارمزدی تحت عنوان “کارمزد الویتی – Priority Fee” به شما پیشنهاد می‌دهد، که می‌تواند باعث افزایش سرعت تراکنش‌ها تا یک ساعت بشود. همچنین کارمزدی تحت عنوان “کارمزد عادی” وجود دارد که ارزان‌تر بوده اما معاملات در آن قطعاً بیش از یک ساعت به طول خواهند انجامید. مقدار هزینه‌های تراکنش می‌توانند توسط کاربران نیز تعیین شوند. هرچند اگر کاربران کارمزد را مبلغی بسیار پایین تعیین نمایند، تراکنش‌شان به تأخیر افتاده و یا حتی ممکن است توسط سیستم رد شود.

امنیت کیف پول بلاک چین

امنیت کیف پول‌ها از موضوعات قابل‌توجه برای کاربران می‌باشد، زیرا دسترسی غیرقانونی به یک حساب کاربری می‌تواند منجر به از دست رفتن بیت کوین‌ها و اترهای کاربران شود. کیف پول بلاک چین دارای سه سطح امنیتی به شرح زیر می‌باشد:

 

سطح 1  کیف پول بلاک چین

امنیت سطح 1 برای جلوگیری از دست رفتن حساب کاربری کاربران طراحی شده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا ایمیل‌شان را تأیید کرده، یک عبارت 12 حرفی برای بک آپ خود تعیین نموده و یک راهنما برای یادآوری رمز عبورشان در سیستم ثبت نمایند. (زیرا شبکه بلاک چین هیچ یک از رمزهای عبور کاربرران را در خود ذخیره نمی‌کند.

 

سطح 2 کیف پول بلاک چین

امنیت سطح 2 جهت جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری و کیف پول دیگر کاربران و ایجاد پیوند بین شماره موبایل شخص با حساب کاربری او برای دریافت رمز ورود یک بار مصرف طراحی شده است. به همین سبب، تأیید دو مرحله‌ای (Two Step Authorization) در حین ورود کاربرران به سامانه انجام می‌گیرد.

سطح 3 کیف پول بلاک چین

امنیت سطح 3 به کاربران این اجازه را می‌دهد تا درخواست بلوک‌های TOR را داشته باشند. TOR یک شبکه بین‌المللی از سرور‌ها می‌باشد که به کاربران اجازه می‌دهد تا مسیر ترافیک وب خود را به کامپیوترهای مختلفی در شبکه تغییر داده تا از ردیابی محل اصلی کاربر جلوگیری شود.

با وجود این که TOR به‌صورت قانونی استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای مقاصد شرورانه‌ای مانند هک کردن یک حساب کیف پول دیجیتال به‌صورت ناشناس مورد استفاده قرار بگیرد زیرا با توجه به تکنولوژی این سیستم، کسی قادر به ردیابی هکر نخواهد بود.