شنبه 6 مرداد 1403

بیمه چرا


متاورس چیست؟

دوره بنیادین ارزهای دیجیتال- جلسه اول

متاورس چیست؟  (Metaverse)

متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است. کلمه متا به معنی «برتر» و ورس که از کلمه  «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «جهان برتر» یا «برتر از جهان» تلقی کرد.

متاورس ترکیبی از عناصر مختلف تکنولوژی از جمله واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ویدئوست که کاربران با استفاده از این ترکیب می‌توانند در یک دنیای دیجیتالی زندگی کنند. طرفداران این دنیا پیش‌بینی می‌کنند که در آینده‌ای نه چندان دور کاربران می‌توانند در متاورس به کار و بازی بپردازند و حتی در رویدادهای مختلفی مانند کنسرت و کنفرانس شرکت کرده یا به‌صورت مجازی به کشورهای مختلف دنیا سفر کنند.

متاورس یک مفهوم است؛ نمی‌توان آن را یک نرم‌افزار یا یک محیط بازی در نظر گرفت. در واقع متاورس یک جهان مجازی است که کاربران می‌توانند شخصیت خود را در آن داشته باشند و هر کاری که در دنیای واقعی انجام می‌دهند را به‌صورت مجازی انجام دهند.

کاربردهای متاورس

توسعه شبکه های اجتماعی

مارک زاکربرگ و افراد موثر در پروژه متا، قابلیت‌های مختلف این تکنولوژی را کشف کرده‌اند و از آن برای این استفاده می‌کنند که افراد مختلف بتوانند به شکل طبیعی‌تری با هم ارتباط پیدا کنند یا احساسات خودشان را منتقل کنند. شبکه‌های اجتماعی فعلی مثل فیسبوک، توییتر و تیک تاک ارتباطات دیجیتالی افراد را به یک فضای دو بعدی محدود می‌کنند. کاربران این شبکه‌های اجتماعی فقط باید به صفحه نمایش لپ تاپ یا گوشی موبایل خودشان نگاه کنند اما پلتفرمی که براساس متاورس خلق شده باشد، یک تجربه همه جانبه از ارتباط خودشان خواهند داشت. زاکربرگ این نوع شبکه اجتماعی را اینترنت مجسم نامیده است که در آن کاربر داخل تجربه دیجیتال حضور دارد.

بخاطر همین موضوع فیسبوک اسم شرکت خود را به متا تغییر داد و به جای یک شرکت شبکه اجتماعی خودش را به عنوان یک شرکت ارائه دهنده تکنولوژی اجتماعی معرفی کرد. این شرکت قصد دارد با ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، امکان ارائه ارتباطات و تعاملات دیجیتال را به شکل واقعی‌تری برای کاربران خود فراهم کند. پلتفرم‌هایی مثل متا امروزه می‌توانند اطلاعات را فراتر از متن‌ها، تصاویر و ویدیوهای معمولی ارائه دهند. این اطلاعات گرافیکی‌تر هستند و در واقع خود کاربر به اطلاعات تبدیل می‌شود.

کار و تحصیل خلاقانه تر

همه گیری ویروس کرونا که در سال ۲۰۲۰ آغاز شد شرکت‌های مختلف را در سراسر دنیا وادار کرد که تکنولوژی‌های دیجیتال را بپذیرند و از ارتباطات آنلاین بهره ببرند. دورکاری و کار از منزل به یک راه حل ضروری برای ادامه فعالیت این کسب و کارها تبدیل شد. حتی موسسه‌های آموزشی هم وادار شدند از تکنولوژی‌ها و خدمات مختلف برای ارائه آموزش غیرحضوری استفاده کنند زیرا امکان آموزش حضوری وجود نداد. همه گیری کرونا دلیل افزایش محبوبیت پلتفرم‌هایی مثل زوم، گوگل میت و مایکروسافت تیم است.

اما همانطور که در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم، این پلتفرم‌ها نمی‌توانند تجربه همه جانبه‌ای مثل ارتباط چهره به چهره را برای کاربر فراهم کنند اما پلتفرمی که براساس متاورس خلق شده باشد، امکان یک ارتباط جذاب‌تر بین افراد مختلف را به کاربر می‌دهد. به جای اینکه شما بقیه شرکت کننده‌ها را روی صفحه مانیتور ببینید، می‌توانید آن‌ها را در یک سالن مجازی مشاهده کنید و یک تجربه ۳۶۰ درجه کامل از جلسه خودتان داشته باشید.

فرصت های بازاریابی جدیدتر برای شرکت ها

متاورس یک دنیای مجازی است که در آن کاربران با یک آواتار سه بعدی داخل آن حضور دارند و از طریق آن می‌توانند خرید کنند، در فعالیت‌های تفریحی مختلف شرکت کنند و یا از آن برای یادگیری استفاده کنند. در این دنیاهای سه بعدی فرصت‌های بازاریابی متعددی وجود دارد و همین الان هم پلتفرم‌های متعددی از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال آنزو یکی از پلتفرم‌هایی است که تبلیغات در محیط‌های بازی را در پلتفرم‌های مختلف فراهم می‌کند. این تبلیغات شبیه به تبلیغاتی است که در دنیای واقعی می‌بینیم و با گیم پلی ترکیب می‌شوند. برای مثال ممکن است شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی در محیط‌های سه بعدی بازی باشیم.

تور مجازی اطراف دنیا

تکنولوژی متاورس این فرصت را فراهم آورده است که بتوانید بدون اینکه فیزیکی سفر کنید، بتوانید تجربه سفر را داشته باشید. اما تفاوت این نوع تور با دیدن آن داخل ویدیو، تجربه اول شخصی است که در اختیار شما قرار می‌دهد. اینجاست که متاورس، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی وارد بازی می‌شوند. با استفاده از این تکنولوژی‌ها می‌توانید یک دنیای جامع با محتوای واقعی ببینید که باعث تقویت تصورات مخاطب می‌شود و می‌تواند با مشاهده دنیا از زاویه اول شخص، از لوکیشنی که داخل آن قرار دارد لذت ببرد.

کسب درآمد از بازی‌کردن

بازی‌های زیادی هستند که با فروش آیتم‌ها و به‌روزرسانی‌ها درآمد هنگفت دارند. در واقع آنها با عرضه چنین محصولاتی به بازیکنان انگیزه بازی‌کردن بیشتر می‌دهند. با ظهور بازی‌های موبایلی مثل پابجی (PUBG)، کندی کراش (Candy Crash) و کلن وارز (Clan Wars)، این حوزه با رشد گسترده‌ای همراه شد و حالا کمتری کسی را می‌توان پیدا کرد که تجربه بازی‌کردن آنها را نداشته باشد. تقریباً در همه این بازی‌ها، سکه، الماس یا پولِ مخصوصِ داخل بازی به بازیکنان داده می‌شود. آنها فقط می‌توانند در داخل محیط بازی از این ارزها و امتیازها استفاده کنند. مفهوم کسب درآمد از بازی‌کردن (Play-to-Earn) قرار است این روند را تغییر دهد. برای مثال در آسیای جنوب شرقی افراد از طریق بازی اکسی اینفینیتی  (AxieInfinity) کسب درآمد می‌کنند. پروژه‌های بلاک چینی دیگری مثل دیسنترالند  (Decentraland) و سندباکس (Sandbox) هم دنیای مجازی ساخته‌اند که کاربران می‌توانند از طریق بازی‌کردن، درآمد کسب کنند. در این بازی‌ها عموماً آیتم‌های بازی، نظیر زمین، آثار هنری و آیتم‌ها، به‌شکل توکن غیرمثلی (NFT) در می‌آیند و کاربران می‌توانند آنها را در پلتفرم‌های معاملاتی، خریدوفروش کنند. از آنجا که بیشتر آنها روی بلاک چین اتریوم کار می‌کنند، نقدکردن درآمد هم بسیار آسان است.

مالکیت دیجیتال

خریدوفروش آثار هنری در دنیای واقعی ما، امری عادی است و خیلی از افراد ثروتمند به‌دنبال خرید این دارایی‌ها هستند تا آنها را به کلکسیون‌های خود اضافه کنند. آثار هنری و زمین‌های مجازی در متاورس هم طرفداران زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی را می‌توان پیدا کرد که در متاورس زمین و آثار هنری می‌خرند و می‌فروشند. مالکیت این دارایی‌ها به‌لطف توکن‌های غیرمثلی ممکن می‌شود؛ مثلاً در متاورس، هر قطعه زمین یک توکن غیرمثلی است و هر کسی که توکن را در کیف پول خود داشته باشد، مالک آن زمین است.

داستان آثار هنری هم به همین شکل است و هر کسی که توکن اثر را در اختیار داشته باشد، در واقع صاحب آن است.

تفریح

متاورس و تلفیق آن با فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون ترک صندلی‌شان، فعالیت‌هایی مثل قایق‌سواری، فوتبال و پرش از ارتفاع را تجربه کنند. حتی آنها می‌توانند غذاهای عجیب‌وغریب کشورهای دیگر را بچشند و تجربه‌هایی را داشته باشند که در دنیای واقعی نیازمند صرف هزینه و وقت زیادی است.

اقتصاد

ظهور امور مالی غیرمتمرکز  (DeFi) انقلابی در جابجایی پول ایجاد کرده است. از طرف دیگر، بانکداری و امور مالی سنتی در متاورس جایی ندارد و همین مسئله به معنای ان است که دیفای و ارزهای دیجیتال می‌توانند در متاورس جایگاهی پراهمیت داشته باشند.

در واقع به‌لطف همین امور مالی غیرمتمرکز است که NFTها و دارایی‌های دیجیتال می‌توانند در تعاملات مالی دنیاهای مجازی مورد استفاده قرار گیرند.

اگر بانک‌ها و مؤسسات مالی همچنان رویکردی منفعل در این حوزه پیش بگیرند، احتمالاً از رقابت حذف می‌شوند؛ چراکه روزبه‌روز افراد بیشتری به‌سمت تعامل با متاورس پیش می‌روند و همین مسئله نیاز به راهکارهای نوین مالی را بیشتر می‌کند.

و...

 برای دیدن جلسه آموزش بعدی لینک را دنبال نمایید.