یکشنبه 18 شهریور 1403

بیمه چرا


پیشنهاد خرید و پیشنهاد فروش چیست؟

دوره مقدماتی جلسه بیست و سوم

پیشنهاد خرید و پیشنهاد فروش چیست؟

اصطلاح پیشنهاد خرید و پیشنهاد فروش (Bid and Ask) اشاره دارد به قیمت‌گذاری دوطرفه‌ای است که سهام می‌تواند فروخته یا خریده شود. پیشنهاد خرید (bid price) نشان‌دهندهٔ ماکزیمم قیمتی است که یک خریدار مایل است برای خرید یک دارایی بپردازد. پیشنهاد فروش (ask price) نشان‌دهندهٔ مینیمم قیمتی است که یک فروشنده برای فروش همان دارایی بپذیرد. زمانی یک معامله انجام می‌شود که خریدار و فروشنده در قیمتی که بیشتر از پیشنهاد خرید و کمتر از پیشنهاد فروش نیست، توافق می‌کنند.

تفاوت پیشنهاد خرید و پیشنهاد فروش (Bid and Ask) در یک بازار یا اسپرد خرید-فروش (Bid and Ask Spread)، یک اندیکاتور کلیدی در تعیین میزان نقدشوندگی یک دارایی می‌باشد. در حالت کلی، هرچه تفاوت پیشنهاد خرید و پیشنهاد فروش (Bid and Ask Spread) کمتر باشد، نقدشوندگی دارایی بیشتر است.

درک پیشنهاد خرید و پیشنهاد فروش (Bid and Ask)

سرمایه‌گذاران متوسط معمولاً با اسپرد خرید-فروش (Bid and Ask Spread) مانند هزینهٔ ضمنی برای معامله برخورد می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر قیمت حال حاضر سهم A 10.55/10.5 دلار باشد، سرمایه‌گذار X که می‌خواهد سهم A را به قیمت مارکت خریداری کند باید 10.55 دلار به‌ازای هر سهم بپردازد. در حالی که سرمایه‌گذار Y که می‌خواهد سهم A را به قیمت مارکت بفروشد، 10.5 دلار به‌ازای هر سهم خواهد گرفت.

نکات مهم:

 

چه کسی از شکاف قیمت خرید و فروش (Bid and Ask Spread) سود می‌برد؟

شکاف قیمت خرید و فروش (Bid and Ask Spread) به‌نفع کسانی است که قدرت تعیین قیمت‌ها را در بازار دارند (Market Maker). برای توضیح بیشتر مثال بالا را در نظر بگیرید. یک مارکت مِیکر که قیمت 10.55/10.5 دلار را روی سهم A گذاشته است، نشان‌دهندهٔ این است که این مارکت مِیکر تمایل دارد سهم A را به قیمت 10.5 دلار (bid price) بخرد و در قیمت 10.55 دلار (ask price) بفروشد. شکاف قیمت (spread) نشان‌دهندهٔ سود مارکت مِیکر می‌باشد.

شکاف قیمت خرید و فروش (Bid and Ask Spread) با توجه به بازار و سهم بسیار تغییر کند. شرکت‌های برجسته‌ای که میانگین صنعتی داو جونز را تشکیل داده‌اند ممکن است اسپرد خرید-فروش چند سنتی داشته باشند در حالی که شرکت‌هایی با سهم بازار کوچک که کمتر از 10.000 سهم در روز معامله می‌شوند، ممکن است اسپرد خرید-فروش 50 سنتی یا بالاتر داشته باشند.

اسپرد خرید-فروش ممکن است در زمان‌هایی که نقدشوندگی دارایی کم است و زمان‌های پُرتلاطم بازار به‌شدت افزایش یابد. چون در این شرایط ممکن است معامله‌گرها تمایلی به پرداخت بالاتر از یک حد معینی را برای یک دارایی نداشته باشند و ممکن است فروشنده‌ها قیمت‌های کمتر از سطح معینی را نپذیرند.

برای دیدن جلسه آموزشی قبلی لینک را دنبال نمایید.

برای دیدن جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.