جمعه 27 مهر 1403

بیمه چرا


قرارداد اختیار معامله طلا چیست؟

دوره مقدماتی جلسه آموزشی بیستم

قرارداد اختیار معامله طلا چیست؟

قرارداد اختیار معامله طلا  (Gold Option)، قرارداد اختیار معامله‌ای است که در آن کالای طلا به‌ عنوان دارایی پایه در نظر گرفته ‏شده است. یک قرارداد اختیار معامله طلا (gold call option) به دارنده آن قرارداد این حق (و نه اجبار) را می‌دهد تا بتواند شمش‌های طلا را در تاریخ مشخص‌‌شده در آینده با یک قیمت از پیش تعیین‌شده بخرد، در حالی که این قرارداد اختیار معامله فروش (gold put option)  این حق را برای دارنده آن قرارداد محفوظ نگه می‌دارد تا بتواند آن طلاها را در تاریخ از پیش تعیین‌شده و با سطح قیمتی از پیش تعیین‌شده، به فروش ‌برساند. در این نوع از قرارداد اختیار معامله‌، قراردادهای آتی طلا به‌عنوان دارایی پایه حفاظت‌کننده از سرمایه‌گذاری استفاده می‌شوند. بندهای توافق قرارداد اختیار معامله، شامل تاریخ تحویل (delivery date)، مقدار (quantity) و قیمت ورودی (strike price)، که همگی از پیش تعیین‌شده‌اند، می‌باشند.

نکات کلیدی:

برای دیدن جلسه آموزشی قبلی لینک را دنیال نمایید.

برای دیدن جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.

درک مفهوم قرارداد اختیار معامله‌ طلا

یک قرارداد اختیار معامله طلا یک نوع از مشتقات مالی می‌باشد که از طلای فیزیکی و یا قراردادهای آتی طلا به‌عنوان دارایی‌ پایه‌اش (underlying asset)  استفاده می‌کند. هم‌چنین، این احتمال وجود‌ دارد که ضررهای سنگینی را تجربه کنید.

قراردادهای اختیار معامله طلا، یک توافق بین دو طرف می‌باشد که معامله مقداری از طلا را آسان‌تر می‌کند. این قرارداد لیستی از قیمت از پیش تعیین‌شده، و هم‌چنین تاریخ انقضاء قرارداد دارد. ما در بازار شاهد 2 نوع از قراردادهای اختیار‌ معامله هستیم که شامل قراردادهای اختیار معامله‌ فروش (put options) و قراردادهای اختیار معامله‌ خرید (buy options) می‌شوند. هرچند، در بازار شاهد 4 شرکت‌کننده می‌باشیم زیرا که هر دو نوع قرارداد اختیار معامله‌ خرید و اختیار معامله‌ فروش نیز خود می‌تواند خریداری‌شده و یا به فروش برسند.

یک قرارداد اختیار معامله طلا مشابه با قرارداد آتی طلا می‌باشد. این تشابه بین این دو قرارداد در قیمت، تاریخ انقضاء و همچنین مقدار دلاری از پیش تعیین‌شده است. هرچند، در یک قرارداد آتی، هیچ‌گونه تعهدی نسبت به نگه‌داری توافق و هم‌چنین انجام خرید و یا فروش وجود‌‌ ندارد، به‌صورت عکس، سرمایه‌گذاری که صاحب یک قرارداد اختیار معامله طلا می‎باشد دارای این حق، و نه اجبار، می‌باشد که بتواند موارد ذکرشده در قرارداد را طلب کند، البته تمامی این‌ها به این موضوع بستگی دارد که آن‌ها قرارداد اختیار معامله خرید و یا قرارداد اختیار معامله فروش را تا تاریخ انقضایش نگه دارند.

قرارداد اختیار معامله خرید و قرارداد اختیار معامله فروش

اگر هیچ یک از طرفین در قراردادهای اختیار معامله خرید و یا قرارداد اختیار معامله فروش حقوق خود را اجرائی نکنند، این قرارداد به‌صورت بی‌ارزش (worthless)  منقضی می‌گردد.

برای دانستن اطلاعات بیشتر در مورد قرارداد اختیار معامله خرید اروپایی لینک را دنبال نمایید.

جزئیاتی در مورد قراردادهای اختیار معامله طلا

قراردادهای اختیار معامله طلا در بسیاری از بورس‌های تبادل مشتقات در سراسر جهان مبادله می‌شوند. در ایالات متحده آمریکا، سرمایه‌گذاران می‌توانند قراردادهای اختیار معامله طلا را که در بورس کامکس (COMEX Exchange) لیست شده است پیدا کنند.

 «COMEX»  بازار اصلی قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله برای فلزات مانند: طلا، نقره، مس و همچنین آلومینیوم می‌باشد. کامکس که بیشتر تحت عنوان شرکت معاملات کالاهای اساس (.Commodity exchange Inc) شناخته می‌شد، با بورس بازرگانی نیویورک (New York Mercantile Exchange – NYMEX) در سال 1994 ادغام شد و تبدیل به بخش مسئول در زمینه مبادلات فلزات گشت. امروزه، COMEX و NIMEX به‌صورت کلی‌تربه‌عنوان بخشی از بورس بازرگانی شیکاگو

 (Chicago Mercantile Exchange – CME)  فعالیت می‌کنند.

قراردادهای اختیار معامله طلا در COMEX از قراردادهای آتی طلا به‌عنوان دارایی پایه استفاده می‌کنند و به همین دلیل بر مبنای پول نقد می‌باشند. این قراردادهای آتی طلا، خود، دارای اندازه قراردادی (contract size) برابر با 100 انس تروی (برابر 31.1034768 گرم) می‌باشند. و در صورت بسته نشدن، نیازمند تحویل فیزیکی باشند.

شرایط اعمال قراردادهای اختیار معامله طلا

به‌مانند دیگر قراردادهای اختیار معامله، یک سرمایه‌گذار تنها زمانی مایل به اعمال حقوق خود در قراردادهای اختیار معامله طلا می‌باشد که شرایط بازار در آن حالت برای او سودمند باشند. اگر در زمانی که خریدار می‌تواند قرارداد اختیار معامله‌اش را اجرا کند، طلا در قیمتی بسیار بالاتر از قیمت ورودی آن مبادله شود، سرمایه‌گذار در این حالت از اجرا کردن قرارداد اختیار معامله‌اش کسب سود خواهد کرد. در این حالت، سرمایه‌گذار می‌تواند پس از خریداری کردن این طلا‌ها به‌سرعت آن‌ها را در بازار آزاد به فروش رسانده و کسب سود کند. اگر طلا در قیمتی نزدیک و یا مساوی با قیمت ورودی معامله شود، سود و زیان معامله‌گر ممکن است سربه‌سر شود و یا حتی معامله‌گر مقداری زیان نیز تحمل کند، زمانی که هزینه اولیه آن‌ها به‌منظور خرید این قراردادها را نیز در نظر بگیریم.

قراردادهای اختیار معامله پیچیده هستند و نیازمند به زمان می‌باشند تا بتوان آن‌ها را به‌صورت کامل درک کرد، پس ممکن است استفاده از این قراردادها به‌منظور انجام فعالیت‌های معاملاتی برای همه سرمایه‌گذاران مناسب نباشند.