دوشنبه 26 شهریور 1403

بیمه چرا


بورس مبادلات بازرگانی شیکاگو

دوره مقدماتی - بیشتر بدانیم

بورس مبادلات بازرگانی شیکاگو چیست؟

بورس مبادلات بازرگانی شیکاگو (CME) که همچنین با عنوان Chicago Merc شناخته می‌شود، یک بازار مبادلات قراردادهای آتی و معاملات قراردادهای اختیار معامله می‌باشد. بورس مبادلات شیکاگو معمولاً قراردادهای آتی و اختیار معامله صنایع بخش‌های کشاورزی، انرژی، شاخص‌های سهامی، فارکس، نرخ‌های بهره، فلزات، املاک و حتی صنایع آب‌وهوا را معامله می‌کند.

 بورس مبادلات بازرگانی شیکاگو در سال 1898تحت عنوان «هیئت بازرگانی کَره و تخم‌مرغ شیکاگو» شروع به‌کار نمود تا سال 1919 که نام خود را عوض کرد، با همین نام به فعالیت ادامه داد. در سال 1919، این شرکت به‌عموم عرضه شد – به اصطلاح Demutualize شد – و به‌صورت عمومی مبادله شد. سهامداران مالیکت این شرکت را تا سال ۲۰۰۰ در اختیار داشتند. بورس مبادلات بازرگانی شیکاگو اولین قراردادهای آتی‌اش را در سال 1961 و برای «گوشت یخ‌زده» ارائه نمود. در سال 1969، این بازار قراردادهای آتی مالی را نیز به جریان قراردادهایش وارد کرد. در طی این اتفاق قراردادهای نرخ بهره، اوراق قرضه و قراردادهای آتی در سال 1972 نیز به جریان مبادلات شرکت وارد شدند.

شکل‌گیری CME Group

در سال 2007، بورس مبادلات بازرگانی شیکاگو با هیئت بازرگانی شیکاگو ادغام شده و گروه CME را تشکیل دادند، ادغامی که منجر به تشکیل یکی از بزرگترین بورس‌های مالی در جهان شد. در سال 2008 گروه CME  مالکیت هولدینگ بزرگ NYMEX را به‌دست آورد. هولدینگی که شرکت مادر بورس مبادلات بازرگانی نیویورک (New York Mercantile Exchange – NYMEX) و بورس مبادلات کالا (Commodity Exchange – COMEX) بود. در سال 2010،‌ گروه CME  حدود 90 درصد از کل بهره پرداخت شده در شاخص داو جونز و دیگر شاخص‌های صنعتی را انجام داد. گروه CME بار دیگر و در سال 2012 با خرید هیئت بازرگانی معاملات کانزاس سیتی

 (Kansas City Board of Trade)، بازیگر اصلی در بخش بازار گندم سرخ زمستانی (Hard red Winter Wheat) خود را بیش از پیش گسترش داد. و در اواخر سال 2017 بورس مبادلات بازرگانی شیکاگو شروع به معامله قراردادهای آتی بیت کوین نمود.

طبق آمار گروه CME، این گروه تقریباً 3 میلیارد قرارداد را با ارزشی برابر با 1 کوادریلیون دلار (هزار تریلیون دلار یا یک میلیون میلیارد دلار) را سالانه پشتیبانی می‌کند. برخی از این مبادلات هنوز با روشی سنتی‌ای تحت عنوان Open Outcry (بدون استفاده از سیستم‌های الکترونیکی) انجام می‌شوند، هرچند که 80 درصد از این معاملات اکنون تحت پلتفورم الکترونیکی (CME(CME Globex Electronic Trading Platform  انجام می‌گیرند. به‌علاوه، گروه CME همچنین عملیات تهاتری را تحت عنوان CME Clearing انجام می‌دهد.

قراردادهای آتی CME و مدیریت ریسک

با در نظر گرفتن عدم ‌قطعیت موجود در جهان، این تقاضا از مدیران مالی و شخصیت‌های تجاری وجود دارد تا با ابزارهایی که دارند ریسک را کاهش داده  (اموال را در برابر ریسک‌ها مصون ساخته) و پول مورد نیاز را برای انجام فعالیت کسب‌وکاری تضمین نمایند. قراردادهای آتی به فروشندگان کالاهای اساسی این امکان را می‌دهند تا از قطعیت یافتن قیمت فروش خود مطمئن شوند و این اطمینان را داشته باشند تا فارغ از قیمت کالا در آینده، قیمتی که در قرارداد توافق شده است را به‌دست خواهند آورد. هم‌زمان، به خریداران این کالاهای اساسی این اجازه را می‌دهد تا در مورد قیمت کالایی که در آینده تحویل خواهند گرفت مطمئن باشند.

در حالی که شخصیت‌های تجاری از قراردادهای آتی برای ایجاد مصونیت (Hedging) استفاده می‌کنند، معامله‌گران (Speculators)  از این قراردادها برای کسب سود در اثر تغییرات قیمتی کالاهای پایه استفاده می‌کنند. معامله‌گران به دنبال همان ریسکی هستند که شرکت‌های تجاری به دنبال مصون ماندن از آنها می‌باشند. خانواده بزرگی از بورس مبادلات قراردادهای آتی مانند گروه CME مکانی تنظیم شده، نقدینه و متمرکز را برای این کسب‌وکارها فراهم کرده است. همچنین، گروه CME عملیات پرداخت، تهاتر و گزارشات عملکرد را برای معامله‌گری هر چه روان‌تر انجام می‌دهد.

برای برگشتن به جلسه آموزشی قبلی لینک را دنبال نمایید.

برای رفتن به جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.