دوشنبه 26 شهریور 1403

بیمه چرا


هیئت بازرگانی معاملات قراردادهای اختیار معامله شیکاگو

دوره مقدماتی - بیشتر بدانیم

هیئت بازرگانی معاملات قراردادهای اختیار معامله شیکاگو چیست؟

هیئت بازرگانی معاملات قراردادهای اختیاری شیکاگو (Chicago Board Options Exchange – CBOE) در سال 1973 به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار قراردادهای اختیار معامله با تمرکز بر دارایی‌ها، شاخص‌ها و نرخ‌های بهره افتتاح شد. در سال 2010، این شرکت به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد و برند خود را به بازارهای جهانی CBOE (CBOE Global Markets) تغییر داد.

معامله‌گران این بازار را به اختصارCBOE‌  با تلفظ “see-bo” می‌نامند. هیئت بازرگانی معاملات قراردادهای اختیار معامله شیکاگو هم‌اکنون یک شرکت هولدینگی و یک بورس معاملات دارایی‌های اساسی می‌باشد. CBOE همچنین خاستگاه شاخص نوسان

 (Volatility Index – VIX) می‌باشد که امروزه کاربرد بسیار گسترده‌ای برای شناخت نوسانات بازار پیدا کرده است.

نکات مهم:

برای برگشتن به جلسه آموزشی قبلی لینک را دنبال نمایید.

برای رفتن به جلسه آموزشی بعدی لینک را دنبال نمایید.

 بیشتر بدانیم

CBOE  امکان معامله کردن در دسته‌های وسیعی از دارایی‌ها و حالات مختلف، مانند قراردادهای اختیار معامله، آتی، سهام ایالات متحده آمریکا اروپا، محصولات معامله‌شده در بورس (Exchange – Traded products, ETPs)، فارکس (Global Foreign Exchange – FOREX – FX) و چندین دارایی تولیدی نوسان‌پذیر را فراهم کرده است. این بازار از لحاظ ارزش معاملات بزرگترین بازار بورس سهام اروپا و بزرگترین بازار معامله قراردادهای آتی در ایالات متحده آمریکا می‌باشد. همچنین این بازار در رده دوم بزرگ‌ترین گرداننده بورسی ایالات متحده و بزرگترین بازار جهانی معاملات ETP قرار می‌گیرد.

این بورس دارای تاریخی غنی می‌باشد که شامل شکل‌گیری شرکت تهاتری CBOE که بعدها تبدیل به شرکت تهاتر قرارداد اختیار معامله (Options Clearing Corporation – OCC) شد، شرکتی که تمامی تهاترهای قراردادهای اختیار معامله را در آمریکا انجام می‌داد.

کسب‌وکار CBOE به‌سطحی فراتر از یک عامل معاملاتی گسترش یافت و در سال 1985 موفق به ایجاد بنیاد قراردادهای اختیار معامله شد که بازوی آموزشی CBOE می‌باشد و به‌عنوان مکانی برای آموزش سرمایه‌گذاران سراسر جهان در مورد بازارهای اختیار معامله افتتاح شد. به‌علاوه، این شرکت سمینارها، وبینارها (سمینار تحت وب) و کلاس‌های آنلاین را برگزار می‌کند که دوره‌هایی مانند «آموزش برای افراد حرفه‌ای» را ارائه می‌دهد.

تولیدات CBOE

این بورس دسترسی به طیف وسیعی از محصولات را ارائه می‌دهد که البته شامل قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش هزاران سهام عمومی مبادله شده می‌شود، البته در کنار این‌ها، اجازه دسترسی به معامله صندوق‌های مبادله شده در  بورس (Exchange – Traded Funds, ETFs) و اسناد مبادله‌شده در بورس (Exchange – Traded notes, ETNs) را می‌دهد.

سرمایه‌گذاران معمولاْ از این محصولات برای تولید درآمد از طریق فروش قراردادهای اختیار معامله خرید Covered Calls: به فرایندی گفته می‌شود که طی آن صاحبان قراردادهای اختیار معامله خرید آن‌ها را فروخته و معادل دارایی پایه پول به‌دست می‌آورند. یا قراردادهای اختیار معامله فروش محافظت‌شده با پول نقدCash–Secured Puts:  قراردادهایی هستند که در حین امضا شدن، به‌همان اندازه پول برای خرید سهام در اختیار طرف مقابل قرار می‌دهند، استفاده می‌کنند.

همچنین قراردادهای آتی‌ای برای سهام و شاخص بخش‌های مختلف، شامل Standard and Poor’s 500، S&P 100، شاخص میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones Industrial Average – DJI)، شاخص‌های راسِل (Russell Indexes)، شاخص‌های منتخب FTSE (Financial Times Stock Exchange Group)، شاخص‌های نَزدَک (NASDAQ)، شاخص‌های MSCI (Morgan Stanley Capital International) و شاخص بخش‌های مختلف صنعتی شامل 10 بخش لحاظ شده در شاخص S&P 500 می‌شود.

این بازار بورس، شاخص‌های رسانه‌های اجتماعی را نیز با امکانات متعدد اختیار معامله ارائه می‌دهد،‌ امکاناتی از قبیل Put Writing استراتژی است که در آن خریدار قبول می‌کند که در صورت افزایش قیمت، قرارداد اختیار معامله را با قیمت پایه خریداری نماید و از اختلاف بین قیمت فعلی افزایش یافته و قیمت پایه ذکر شده در قرارداد کسب درآمد نماید‌ Butterfly Spread  استراتژی‌ای که طی آن نرخ اسپِرِدهای روبه‌بالا و پایین ترکیب می‌شوند و شامل 4 اختیار خرید و 4 اختیار فروش می‌باشند.  Collar به‌عنوان «مانع پوشه‌ای» شناخته می‌شود و استراتژی‌ای از استراتژی‌های اختیار معامله (options) به‌شمار می‌رود که هدف از آن جلوگیری از ضررهای بزرگ می‌باشد. این استراتژی با جلوگیری از ضررهای بزرگ، هم‌زمان مانع کسب سودهای بزرگ نیز می‌شود.

در نهایت، شاخص نوسانات (Volatility Index – VIX) که به‌عنوان فشارسنج اصلی نوسانات بازار ایفای نقش می‌کند. این شاخص براساس قیمت‌های لحظه‌ای «قراردادهای اختیار معامله  Near the money» (Near the money؛ قراردادهایی که در آن‌ها قیمت ورودی قرارداد – Strike Price – نزدیک به قیمت کنونی بازار می‌باشد.) در شاخص S&P 500 – SPX اندازه‌گیری می‌شود و جهت ارائه بازتابی از دید کلی مورد انتظار سرمایه‌گذاران از نوسانات 30 روز آینده بازار طراحی شده است.

معامله‌گران شاخص نوسانات (Volatility Index – VIX) را «درجه ترس» بازار می‌نامند زیرا زمانی که بازار بسیار نوسانی بوده و ثبات ندارد، این شاخص به سطوح بالای خود حرکت می‌نماید.

شاخص نوسانات (Volatility Index – VIX) همچنین به‌عنوان شاخص پرچم‌دار نوسانات فرنچایز بازارهای جهانی CBOE شناخته می‌شود. این شامل شاخص‌های نوسانی بر پایه شاخص‌های سهامی، صندوق‌های قابل‌معامله (Exchange traded Funds – ETFs)، سهم‌های منفرد، کالاها و دیگر شاخص‌های اختصاصی می‌شود.